Evropská komise chce zabránit vývozu vozidel s ukončenou životností mimo unii
Evropská komise (EK) chce zabránit vývozu aut určených k sešrotování do zemí mimo EU. Odůvodňuje to kromě jiného ochranou životního prostředí a zajištěním zdrojů. Projekt by měl také zvýšit bezpečnost silničního provozu ve třetích zemích „zabráněním vývozu nezpůsobilých vozidel“. Postupně se počítá s opatřeními také pro motocykly, nákladní automobily a autobusy.
Opatření mají usnadnit získávání surovin, jako je ocel, hliník nebo plasty. Podle komise má být zrecyklováno 30 % plastů z vozidel s ukončenou životností. Opatření by také mělo pomoct zajistit dodávky těchto surovin, což je důležité i pro samotný automobilový průmysl.
Komise zdůrazňuje, že automobilové odvětví má významný podíl na poptávce po oceli, hliníku a mědi. Celkové náklady navrhovaného nařízení pro podniky a spotřebitele odhaduje na méně než 70 eur (1664 Kč) na vozidlo uvedené na trh. Očekává se, že cena nového vozu vzroste o necelých 40 eur.
Podle komise se každý rok v Evropě dostane na konec své životnosti více než šest milionů vozidel. Nakládá se s nimi jako s odpadem. Evropský parlament a státy EU nyní musí vyjednat přesnou podobu projektu, než pravidla vstoupí v platnost.
Poslanci očekávají, že navrhovaná opatření vygenerují do roku 2035 čistý příjem ve výši 1,8 miliardy eur a vytvoří další pracovní místa a posílí toky příjmů pro odvětví nakládání s odpady a recyklace. Kromě toho by měly přispět i k lepší bezpečnosti silničního provozu ve třetích zemích tím, že zabrání vývozu vozidel nezpůsobilých k provozu na pozemních komunikacích a sníží škodlivé znečištění a zdravotní rizika v zemích dovážejících ojetá vozidla z EU.
•Komise revidovala stávající právní předpisy a navrhuje jediné nařízení, které se zaměřuje na několik klíčových prvků: • „Vzorový oběžník“: Výrobci automobilů budou muset poskytnout jasné a podrobné pokyny pro subjekty provádějící demontáž, jak části a součásti během používání a konce životnosti vozidla nahradit a odstranit. • „Využití recyklátu“: 25 % plastů použitých k výrobě nového vozidla bude muset pocházet z recyklátů, z čehož 25 % musí pocházet z vozidel s ukončenou životností. • „Snažte se lépe“: 30 % plastů z vozidel s ukončenou životností by mělo být zrecyklováno. Komise také vyzve členské státy, aby poskytovaly pobídky garážím a opravnám na podporu prodeje náhradních dílů. Toto opatření má podpořit trh pro opětovné použití, repasování a renovaci dílů. • „Zlepšení správy věcí veřejných“: Nová pravidla chtějí také zavést vnitrostátní systémy rozšířené odpovědnosti výrobců s cílem zajistit financování povinného zpracování odpadu, motivovat recyklační firmy a podpořit spolupráci mezi zpracovateli a výrobci. • „Posílit zpětný odběr“: To znamená více kontrol, digitální sledování vozidel s ukončenou životností v celé EU, lepší oddělení starých vozidel od automobilů s ukončenou životností, více pokut za porušení předpisů a zákaz vývozu vysloužilých vozidel. • „Zahrnout více vozidel“: Oblast působnosti těchto opatření bude postupně rozšiřována tak, aby zahrnovala nové kategorie, jako jsou motocykly, nákladní automobily a autobusy, čímž se zajistí komplexnější pokrytí.
Větší odolnost v automobilovém průmyslu
Navrhované nařízení, které nahradí stávající směrnice o vozidlech s ukončenou životností a o opětovné použitelnosti, recyklovatelnosti a využitelnosti, bude mít podle komise také významný přínos pro životní prostředí, včetně ročního snížení emisí CO2 o 12,3 milionu tun do roku 2035, lepšího zhodnocení 5,4 milionu tun materiálů a zvýšeného využití kritických surovin. Nařízení chce také vést k dlouhodobým úsporám energie ve fázi výroby, snížení závislosti na dovážených surovinách a podpoře udržitelných a oběhových obchodních modelů.
Automobilový průmysl se pravděpodobně stane největším spotřebitelem kritických surovin v Evropě. Klíčem k přechodu na vozidla s nulovými emisemi je tedy posílení odolnosti EU vůči narušení dodavatelského řetězce a snížení její závislosti na dovozu surovin.
Návrh nařízení o požadavcích na oběhovost při navrhování vozidel a o řízení vozidel s ukončenou životností, který předložila komise, nyní posoudí Evropský parlament a rada.
Každý rok skončí životnost více než šesti milionů vozidel v Evropě. Nedávné hodnocení stávajících právních předpisů EU upravujících tuto oblast – směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností (směrnice o vozidlech s ukončenou životností, přijatá v roce 2000) a směrnice 2005/64/ES o schvalování typu motorových vozidel, pokud jde o jejich opětovnou použitelnost, recyklovatelnost a využitelnost („směrnice o schvalování typu 3R“, přijatá v roce 2005), ukázalo, že je třeba výrazně zlepšit přechod automobilového odvětví na oběhové hospodářství, a tím snížit dopad na životní prostředí v souvislosti s výrobou vozidel a jejich zpracováním na konci životnosti a posílit udržitelnost automobilového průmyslu a odvětví recyklace v Evropě.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!