Každý rok se v průběhu měsíce února opakuje stejná situace, kdy si mnozí podnikatelé na poslední chvíli uvědomí (nebo se někde dozví), že musejí k 15. dni tohoto měsíce odevzdat roční hlášení o produkci odpadů. V letošním roce dochází při tom ještě ke změně úřadu, kam se hlášení odevzdávají....
| Každý rok se v průběhu měsíce února opakuje stejná situace, kdy si mnozí podnikatelé na poslední chvíli uvědomí (nebo se někde dozví), že musejí k 15. dni tohoto měsíce odevzdat roční hlášení o produkci odpadů. V letošním roce dochází při tom ještě ke změně úřadu, kam se hlášení odevzdávají.
Okresní úřady od počátku roku 2003 nepracují a místem pro odevzdávání ročních evidencí se staly obecní úřady obcí s rozšířenou působností, příslušné podle umístění provozovny. Způsob vedení evidence odpadů a jejich ohlašování je i nadále upraven vyhláškou č.383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady (dále jen "vyhláška"). Evidenci jsou povinni vést původci, všechny osoby oprávněné ke sběru a výkupu odpadů, k využívání a odstraňování odpadů a konečně osoby oprávněné k přepravě a dopravě nebezpečných odpadů. Průběžné vedení evidence Evidence se vede průběžně v rozsahu a s náležitostmi uvedenými ve vyhlášce, a to pro každou provozovnu a pro každý druh odpadu samostatně. K identifikaci druhu a kategorie odpadu se užívají katalogová čísla odpadu a symboly O, N, O/N, N/O. K popisu způsobu naložení s odpadem je vhodné využít kódů z tabulky č. 11 a pro vlastní evidenci lze využít i formulář hlášení o produkci nakládání s odpady, který tvoří přílohu č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb. Často bývá diskutovanou otázkou, kdy a jak se má vést průběžná evidence nakládání s odpady. Vede se při každé ucelené produkci - při naplnění nádoby, kontejneru, při převzetí odpadu od jiné osoby, nebo naopak při jeho předání jiné oprávněné osobě. Jedná-li se o nepřetržitý vznik odpadů, stačí vést evidenci v týdenních intervalech. V případě periodického svozu komunálního odpadu se vede evidence v měsíčních intervalech. V průběžné evidenci se sleduje množství vzniklého odpadu, způsob naložení s odpadem (využití nebo odstranění vlastními prostředky, předání k využití nebo odstranění jiné oprávněné osobě), množství předaného odpadu s přesným uvedením dat příjemce, případně množství přijatého odpadu včetně identifikace dodavatele a konečně datum a číslo zápisu a jméno a příjmení odpovědné osoby. Průběžnou evidenci lze vést v počítači a při kontrole správním orgánem ji předkládat v digitálním formátu. Firmy oprávněné ke sběru nebo výkupu odpadů jsou povinny vedle průběžné evidence odpadů vést ještě evidenci osob, od kterých přijaly některé druhy odpadu (např. kovy a kabely). Mají přitom právo vyžadovat k nahlédnutí průkaz totožnosti, protože bez toho nesmí firma odpad odebrat. Roční hlášení Kromě průběžné evidence je dána zákonem ještě povinnost poskytovat roční hlášení o produkci a nakládání s odpady za uplynulý rok. Tuto povinnost mají ti původci, kteří produkují nebo nakládají s více než 50 kg nebezpečných odpadů nebo s více než 50 tunami ostatních odpadů za kalendářní rok. Každoročně musejí do 15. února zaslat hlášení o druzích odpadů, množství a způsobu nakládání s nimi a o původcích odpadů. Hlášení o produkci a nakládání s odpady za uplynulý rok podává původce za každou provozovnu zvlášť, a to obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností územně příslušnému samostatné provozovně (v magistrátních městech zpravidla odboru životního prostředí magistrátu). K hlášení se užívá formuláře, jehož vzor je přílohou č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb. Mobilní provozovny budou hlášení poskytovat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa nakládání s odpady. Provozovatelé čistíren odpadních vod musí navíc doložit kopie evidenčních listů využití kalů v zemědělství zpracované podle přílohy č. 1 k vyhlášce č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě. Vymahatelnost evidence Průběžná evidence odpadů i hlášení o produkci a nakládání s odpady za minulá období jsou vymahatelné inspektory ČIŽP podle § 66 odst. 2 písm. c) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, v jeho platném znění (dále jen zákon). Pokud je původce nemůže doložit, lze to chápat jako neposkytnutí pravdivých nebo úplných informací souvisejících s nakládáním s odpady, kde výše pokuty se pohybuje až do 300 000 Kč. Podobně však mohou hlášení pod pokutou až do výše 1 000 000 Kč vymáhat i pověření pracovníci obecních úřadů obcí s rozšířenou působností podle § 66 odst. 5) zákona jako porušení jiné povinnosti stanovené zákonem. Proto by bylo velmi krátkozraké tyto povinnosti neplnit a doufat, že kontrola nepřijde, nebo že bude benevolentní. Nevyplnění předepsaných dokladů a dokumentů může zakrývat nevhodný způsob nakládání s odpady nebo přinejmenším ukazovat na nepořádek v dané oblasti. Také není radno podceňovat nové úřady, neboť i ony budou směřovány k tomu, aby vedle vymáhání práva přispěly do rozpočtu své obce. Dnes totiž platí, že pokuty uložené ČIŽP jsou z 50 % příjmem obce, na jejímž katastrálním území došlo k porušení právních předpisů a z 50 % příjmem SFŽP. Pokuty uložené obecním úřadem obce s rozšířenou působností jsou příjmem rozpočtu obce, na jejímž katastrálním území došlo k porušení povinnosti. Pokuty uložené obcí v samostatné působnosti nebo obecním úřadem v přenesené působnosti jsou příjmem obce, na jejímž katastrálním území došlo k porušení povinnosti. -rycd - |
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda je předepsaný druh tiskopisu pro průběžnou evidenci odpadů nebo je to na původce jaký vzor si vybere nebo vytvoří?
Děkuji za odpověď