V Napajedlích spouští výstavbu čerpací stanice na zelený vodík

Společnost Solar Global zahajuje výstavbu moderní vodíkové plnicí stanice ve svém areálu v Napajedlích. Projekt navazuje na již funkční první elektrolyzér na zelený vodík, který na stejném místě funguje od roku 2023. K němu se do budoucna počítá s dalšími šesti a také s velkokapacitní baterií, která zajistí kontinuální výrobu zeleného vodíku. Stanice bude obsluhovat jak osobní, tak nákladní auta a autobusy, s čímž počítá také již uzavřená deklarace o spolupráci se Zlínským krajem na dekarbonizaci veřejné dopravy. Zahájení komerčního provozu stanice se očekává v lednu 2027.

Strategický význam pro region i českou energetiku

Stanice bude strategicky umístěná na trase mezi Vídní a Krakovem, čímž zaplní dosavadní šedé místo pro vodíkovou mobilitu ve střední Evropě. „Zahájení výstavby vodíkové plnicí stanice v Napajedlích je pro nás dalším milníkem na cestě průkopníka v české energetické transformaci. Solar Global se již od roku 2009 aktivně podílí na budování udržitelné energetické budoucnosti České republiky a tento projekt je dalším konkrétním krokem, jak propojit čistou energii s reálnými potřebami průmyslu a veřejné dopravy ve Zlínském kraji," uvedl Vítězslav Skopal, zakladatel a CEO společnosti Solar Global.

Dodavatelem stanice je společnost APT Praha, český dodavatel vodíkových čerpacích stanic, který má za sebou několik úspěšných realizací v oblasti vysokotlakého plnění vodíku pro veřejné i průmyslové použití. Podílí se na kompletním procesu výstavby stanic od projektu přes dodávku technologií až po servis a jejich řešení respektují environmentální zásady.

Od prvního elektrolyzéru k plnohodnotné vodíkové infrastruktuře

Solar Global zahájila svou vodíkovou cestu v roce 2023, kdy v Napajedlích uvedla do provozu první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v České republice. Tento elektrolyzér s příkonem 230 kW je napájen střešní fotovoltaickou elektrárnou o výkonu 610 kWp a produkuje až osm tun čistého zeleného vodíku ročně. Od zahájení zkušebního provozu se postupně rozjela komerční výroba, která nyní zásobuje průmyslové odběratele i vnitropodnikovou flotilu vozidel.

Nová fáze projektu přináší významné rozšíření kapacity: Zelený vodík bude nově vyráběn pomocí dvou elektrolyzérů a jedné velkokapacitní baterie o celkovém výkonu 9 MW, která zajistí kontinuální výrobu vodíku i mimo dobu slunečního svitu.

Do budoucna počítá Solar Global s výstavbou dalších šesti elektrolyzérů, které výrazně zvýší produkční kapacitu a umožní zásobovat vodíkem nejen lokální průmysl a dopravu, ale i další regiony České republiky.

Využití pro osobní, nákladní vozidla i průmysl

Nová vodíková plnicí stanice bude veřejně přístupná a nabídne plnění jak pro osobní automobily (na tlak přes 700 barů), tak pro nákladní vozidla a autobusy (na tlak 350 barů). Stanice bude schopna naplnit nádrž vozidla během pouhých pěti minut, což je srovnatelné s klasickými pohonnými hmotami.

Výdejní kapacita stanice dosáhne až 50 kg vodíku za hodinu, přičemž vyrobený vodík dosahuje čistoty minimálně 99,999 % (kategorie 5.0), což splňuje ty nejpřísnější mezinárodní standardy pro vodíková paliva. Roční produkce osmi tun vodíku vystačí na přibližně 800 000 kilometrů pro osobní vozidlo nebo 160 000 – 200 000 kilometrů pro autobus.

Vodíková plnicí stanice bude vybavena doplňkovými funkcemi pro plnění svazků tlakových lahví vodíkem nebo přepravního trajleru s vodíkem a může tak sloužit kromě dopravy také pro průmyslové využití.*

-tz-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Odpady
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.