
Výzkum zjistil, že produkty s ekologickou značkou jsou v průměru o 9 až 27 % levnější než nekvalifikované alternativy. Avšak dostupnost těchto výrobků se dramaticky liší: Dánsko nabízí ekologické produkty v okolo 80 % případů, zatímco na Kypru a v Řecku tvoří pouze 2 % sortimentu. Nejjednodušší nákup udržitelných produktů je díky tomu ve skandinávských zemích.
"Supermarkety hrají klíčovou roli při zajišťování toho, aby výrobky s ekoznačkou byly pro spotřebitele dostupné, viditelné a cenově dostupné. Je načase, aby maloobchodníci zintenzivnili svou činnost a učinili z udržitelné volby snadnou volbu všude v Evropě," uvedla Miriam Thiemann, referentka pro udržitelnou spotřebu v EEB a BEUC.
Někteří spotřebitelé tak sice chtějí nakupovat víc odpovědně, avšak čelí složitým překážkám. Šíření klamavých tvrzení v oblasti udržitelnosti zvyšuje nedůvěru. Tři čtvrtiny výrobků v EU nesou nějaké zelené označení, avšak více než polovina z nich je podle zprávy zavádějící nebo nepodložená. V tomto kontextu hraje ekologická značka klíčovou roli jako spolehlivý indikátor zdravých a šetrných výrobků, což spotřebitelům usnadňuje orientaci.
Současně se evropské zákonodárství připravuje na revizi směrnice o environmentálních tvrzeních, která má omezit greenwashing přísnými pravidly pro ověřování a komunikaci ekologických nároků. Avšak politická neshoda a tlaky na deregulaci ohrožují dosažený pokrok.*
-wal-