Na 270 tun nikl-kadmiových akumulátorů a baterií zlikvidovali v loňském roce v ŽOS-EKO Vrútky, a. s. Jejich recyklaci kombinuje unikátně s druhou hlavní oblastí svých zájmů - zpracováním autovraků.
Tento způsob spojení dvou autorizovaných činností je v SR ojedinělý. Na speciálně vybavené chemické čistírně odpadních vod, tzv. deemulgační stanici se v několika stupních čistí zaolejované odpadní vody a fyzikálně-chemickou úpravou se zneškodňují. Při zpracování starých vozidel je zajímavá komodita - motor silně znečištěný ropnými látkami. Na jeho vyčistění po rozebrání se používá zařízení hydromat, v němž při teplotě kolem 80 stupňů dochází v alkalickém prostředí k očištění jednotlivých častí motorů od ropných látek. Jako alkalické médium se v hydromatu používá právě elektrolyt z akumulátorů.
Vedle systému sběru autovraků, které jsou jeho hlavním zájmem, má ŽOS-EKO vytvořen komplexní systém sběru opotřebovaných alkalických baterií a akumulátorů. Hlavním environmentálním přínosem je recyklace, resp. zpětné získávání druhotných surovin a využití jednotlivých složek z odpadu až na plánovaných zhruba 98 %. Zhodnocené Ni-Cd akumulátory a baterie jsou významnou surovinou pro výrobu niklu, jeho sloučenin a pro výrobu různých druhů legovaných ocelí. Na území SR se roční výskyt alkalických baterií a akumulátorů vhodných pro recyklaci odhaduje maximálně na 300 tun.
Moderní recyklační kapacity firma vybudovala s přispěním Recyklačního fondu. Nyní zde chystají novou technologii pro zpracování elektrosoučástí ze starých vozidel.
ZPRACOVANÉ ALKALICKÉ BATERIE A AKUMULÁTORY V ŽOS-EKO VRÚTKY
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
do 30. 9. 2013 |
Tun |
162 |
157 |
138 |
126 |
131 |
277 |
267 |
270 |
127 |
Reaktor hydromatu, v němž se využívají odpadní elektrolyty.