01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Recyklace autoskel - problém, nebo neznalost ?

Klasické sklo obalové, používané pro většinu nápojů, se svým tvarem a složením výrazně liší od autoskel. Z důvodu odlišnosti těchto skel není možná úprava a dotřídění autoskel společně se sklem obalovým. Autoskla se liší především obsahem tzv. bezpečnostní fólie, která má za úkol zmírnit nebezpečí úrazu řidiče při autonehodě.

Na klasické dotřiďovací lince určené pro třídění obalového skla není možné autosklo zpracovat, ani jinak upravit. Rovněž nemůžeme dopravit autoskla současně s obalovým sklem do skláren, protože sklárny rovněž nejsou na úpravu autoskla před vsázkou do sklářských pecí vybaveny.

 

DVA DRUHY AUTOSKEL A NAKLÁDÁNÍ S NIMI

V různých příručkách o nakládání s odpady se dočteme, že autoskla jsou velkoobjemový odpad, který je třeba odložit do velkoobjemových kontejnerů přistavovaných v obci, na sběrný dvůr, nebo zavést přímo na skládku. Tato informace je správná pouze zčásti.

V dnešní době je mizivé procento lidí, kteří provádějí výměnu poškozeného autoskla doma vlastními silami. Pravděpodobnější je případ, kdy s poškozeným autosklem zajedeme do servisu nebo jiné odborné firmy, a ta kompletní výměnu autoskla provede. Po demontáži autoskla rovněž firma zajistí jeho odstranění, které však v mnohých případech představuje uložení na skládku pod kódem velkoobjemového odpadu nebo skla.

Autoskla opravdu nepatří do sběrných nádob na sklo, jelikož obsahují neoddělitelné příměsi (pryskyřice, ochranné fólie, tónovací pokovení atd.), zároveň svou velikostí ubírají místo ve sběrných nádobách a způsobují problémy při manipulaci na dotřiďovacích linkách. Zároveň je nutné zdůraznit, že autoskla je možno využít, a proto nepatří na skládku!

Co se týče složení autoskel, jedná se v zásadě o dva základní druhy podle použití. Prvním druhem jsou skla, která obsahují bezpečnostní fólii a skla, která jsou bez této fólie. Skla s bezpečnostní fólií se používají na čelní skla, ostatní skla automobilu nejsou bezpečnostní fólií vybavena. U některých automobilů se můžeme setkat s tónovací fólií různé tmavosti na bočních a zadních sklech, která snižuje prostup slunečních paprsků do vozidla, ale nemá vliv na složení skla.

Pro další nakládání s autoskly je nutné navzájem od sebe oddělit tyto dva druhy. Tato podmínka je nutná z důvodu další úpravy skla, protože autosklo, které neobsahuje fólií, nemusí projít tak složitou úpravou jako sklo s fólií. Požadavek na důsledné oddělení dvou druhů autoskel od sebe má vedle technologických zejména finanční důvody. Náklady na zpracování čelních skel s obsahem fólie je totiž téměř dvaapůlkrát dražší než zpracování autoskel, které nejsou spojeny fólií.

MOŽNOSTI RECYKLACE AUTOSKEL

V případě, že budou autoskla odděleně shromaždována a svezena, je možná jejich recyklace. Prvním krokem je dokonalé zpracování autoskel za pomoci speciálně vybavené linky. Mezi základní zařízení této linky patří výkonný vstupní drtič, nejlépe reverzní, který je schopen zpracovat veškeré typy autoskel jak od automobilů, tak z nákladních vozidel a kamionů. Tento drtič zároveň dávkuje množství skla, které postupuje na dopravníkové pásy.

Za drtičem následuje řada dopravníků, doplněných separátory, na nichž ze směsi oddělovány kovy a nekovové příměsi. Poté skleněná drť projde soustavou optických čidel, kde jsou odděleny ostatní nečistoty, mezi které patří kousky bezpečnostní fólie, tmely, zbytky pryže apod. Pokud je to z potřeba, drť se dále dotřiďuje podle barev.

V případě, že vlivem počasí při svozu či skladování autosklo obsahuje větší podíl vlhkosti, může docházet k nedokonalému dotřídění. V těchto případech se drť z autoskel vrátí na dopravník před optická čidla a pošle se po pásech podruhé. Pro rozdílné potřeby zpracovatelských závodů je někdy nutné v konečné fázi dotřídění provést podrcení skla na jemnější frakce podle požadavků konečného zpracovatele. .

Takto upravená skleněná drť získaná z autoskel po jejich úpravě se dá přímo využít jako přísada do sklářského kmene, ze kterého se přetavením ve sklárnách vyrobí nové výrobky. Skleněnou drť je rovněž možno přetvořit v pevnou, odolnou sklokrystalickou desku, zachovávající si při naprosto originálním charakteru a vzhledu vynikající vlastnosti skla.

V tomto případě prochází nadrcená směs materiálu vysokoteplotním zpracováním. Sypká vsázka prochází pecí, kde se natavuje a poté se lisuje do kompaktní desky. Různě zbarvená zrna ze vsázky spojená ztuhlou taveninou vytváří saténově lesklé povrchy.

Na rozdíl od čirých skleněných tabulí je u sklokrystalické desky její vnitřní přirozená struktura a skladba zřejmá. Je robustnější a připomíná spíše umělý kámen. Při bližším ohledání tu přesně rozeznáváme jednotlivé zapečené kousky skla, vytvářející efekty, charakteristické jen pro tento materiál. Sklokrystalická deska svým povrchem navozuje příjemný dojem ručního výrobku.

JAK S AUTOSKLEM NAKLÁDAT

Speciální zařízení na dotřídění autoskel, která dokážou upravit autosklo až do popsané podoby např. sklářského kmene, existují jak na území naší republiky, tak i nedaleko za hranicemi v Polsku. Jelikož se mohou autoskla v nemalé míře objevit i v komunálním odpadu, doporučujeme všem obcím a městům tento druh odpadu odděleně shromažďovat na sběrných dvorech či shromažďovacích místech, a poté je předat oprávněné osobě, která zajistí jejich další využití.

Náklady na dotřídění a recyklaci autoskel jsou v současné době nižší, než je částka, kterou zaplatíte na skládce za jejich odstranění. Podle vzdálenosti od zařízení na dotřídění či využití autoskel zaplatíte mezi 550 až 650 Kč za tunu u autoskla s bezpečnostní fólií a mezi 200 až 300 Kč za tunu u autoskla bez této fólie.

Ing. Richard Blahut
Frýdecká skládka, a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down