Evropská komise hodlá přijmout do konce roku 2005 normu "Euro 5", která by měla snížit emise u nových a lehkých užitkových vozidel.
Podle návrhu normy by se emise pevných částic z vozidel s dieselovým motorem snížily o 80 % a emise oxidů dusíku (NOx) o 20 %. Do těchto automobilů by se montovaly filtry pevných částic. U automobilů s benzínovým motorem Komise navrhuje snížit emise NOx a uhlovodíků o 25 %. Nové limity Euro 5 by mohly vstoupit v platnost nejdříve v polovině roku 2008. Návrh přináší několik zásadních změn, které jsou v současnosti předmětem připomínek a konzultací. Mezi nimi je například návrh na:
80% snížení emisí pevných částic u vozidel s dieselovým motorem na 5 mg/km ve srovnání s limitem 25 mg/km, který se od ledna 2005 podle normy Euro 4 stal povinným pro nově schválené typy vozidel,
20% snížení emisí oxidů dusíků (NOx) u vozidel s dieselovým motorem,
25% snížení emisí NOx i uhlovodíků u vozidel s benzínovým motorem,
zavedení emisního limitu pro pevné částice u vozidel s benzínovým motorem, která využívají technologii spalování přímo vstřikované chudé směsi,
prodloužení doby, po kterou se musí výrobci zaručit za funkčnost zařízení pro kontrolu emisí, jakými jsou katalyzátory a lapače pevných částic,
osobní vozidla o hmotnosti nad 2500 kg, jako jsou např. sportovně užitková vozidla, již nebudou moci využívat méně náročné emisní normy pro lehká užitková vozidla,
lhůta pro provedení je 18 měsíců po vstupu v platnost nařízení pro nově schválené typy vozidel a 36 měsíců pro ostatní.
Předlohu návrhu a popis konzultace lze nalézt na adrese: http://europa.eu.int/comm/enterprise/automotive/pagesbackground/pollutant_emission/stakeholder_consultation/call_for_consultation.htm
Tab. Emisní limity u automobilů (mg/km)