V Žilinském kraji (SK) je nejčastěji šrotovaným starým autem Škoda Favorit, za ním je Škoda 120 a další škodovky, které tvoří až polovinu zpracovaných autovraků.
Po škodovkách nasledují lady a další značky, známé z dob socializmu, starší než dvacet let. Svědčí to o tom, že ekonomická situace obyvatel regionu ještě stále není dostatečná k tomu, aby auta obměňovali častěji.
"Zatímco v Bratislavském kraji se stále častěji šrotují i poškozená auta stará deset až patnáct let, která se již nevyplatí opravit, v Žilinském kraji jsou taková auta vzácnou výjimkou. Naopka se tu najdou i starší motoristé, kteří při odevzdávání auta na šrotování uroní slzu," říká Jana Antošová, generální ředitelka největšího zpracovatele autovraků v Žilinském kraji, společnosti ŽOS-EKO, s. r. o., Vrútky. Snížený počet vozidel odevzdaných na šrotování (v porovnání s minulým rokem) signalizuje, že se postupně zhoršuje ekonomická situace obyvatelstva, a také se zostřuje konkurenční boj mezi firmami, jež se zabývají likvidací autovraků. V současnosti působí na Slovensku 38 autorizovaných provozů na zpracování opotřebovaných vozidel s vybudovanou sítí sběrných míst. Existují však také desítky míst, kde se pokoutně rozebírají autovraky. Děje se to v dílnách, garážích, dvorech nebo dokonce jen travnatých plochách a nelegálních autovrakovištích.
,,Hospodářská situace se komplikuje, začíná se zpomalovat prodej nových aut a šrotování opotřebovaných automobilů. ŽOS-EKO je jedinou v Žilinském kraji, která si neúčtuje za odvoz vraku poplatek 33 eur. Pokusíme se bezplatný odvoz udržet," poznamenává Jana Antošová. Majiteli autovraku stačí se obrátit telefonicky přímo na naši odtahovou službu, která bez poplatku staré auto odveze a ekologicky zlikviduje."
MNOŽSTVÍ MATERIÁLOVĚ ZHODNOCENÝCH MATERIÁLŮ V ŽOS-EKO
|
Rok 2011 |
První pololetí 2012 |
Osobní a nákladní automobily |
1231 kusů |
375 kusů |
Alkalické baterie a akumulátory (tun) |
267 |
131 |
Přenosné baterie a akumulátory (tun) |
29 |
13 |
Opotřebované oleje (tun) |
40 |
40 |