V Praze začala jezdit první tři nová svozová vozidla odpadu s pohonem na zemní plyn (CNG).
Jejich uvedením do provozu startuje ekologický projekt, který má minimalizovat negativní vliv svozu odpadu na kvalitu ovzduší. První tři vozy zahájily obměnu stávajících vozidel s naftovým pohonem za vozidla na zemní plyn. V březnu 2008 budou dodána další dvě zcela nová vozidla určená pro údržbu a čištění komunikací, do konce roku by jich mělo být dodáno celkem pět.
Praha se tak zařadila mezi evropské metropole, jakými jsou například Madrid, Berlín, Paříž, i menší města Švédska nebo Švýcarska, které už výhody komunálních vozů na tento ekologický pohon využívají.
"Nespornou předností vozidel poháněných zemním plynem je snížení emisí. Redukce škodlivin významně ovlivňuje tvorbu smogu a přízemního ozonu. Nemalou výhodou je mnohem tišší provoz těchto vozidel - jejich hladina hluku je o 20 % nižší, než u běžných svozových vozů," říká generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman.
U vozidel budou instalovány speciální prachové filtry, které zachycují jemné prachové částice. Přispějí tak k omezení emisí v nejexponovanějších částech města, kde jsou pevné aerosoly z dopravy jedním z hlavních environmetálních "strašáků".
Vyšší náklady na pořízení vozidel jsou vyváženy levnějším provozem. Počáteční investice do vozu na plynový pohon je o jeden až dva miliony korun vyšší než u vozu s naftovým pohonem, náklady na pohonné hmoty jsou však oproti benzínu a naftě téměř poloviční. Při předpokládaných zhruba deseti letech provozu vozidla vychází provoz jako levnější.
Na nákup nových vozidel přispělo hl. m. Praha dvěma miliony korun. Patrik Roman k tomu říká: "Vstupní investice jsou tak vysoké, že kdyby nebylo podpory města a Pražské plynárenské, a. s., asi bychom se rozhodovali mnohem obtížněji." Vozidla jsou nasazena ve dvoj-směnném provozu v centrálních částech města, jako je Praha 1 nebo Praha 7, kde jsou zaznamenány nejvyšší imise prachových částic.
- jhm -
Emisní hodnoty
Porovnání naftového a plynového pohonu
Vozidla s motorem a aparaturou pro spalování zemního plynu NGT pocházejí ze sériové produkce výrobního závodu pro nákladní vozidla. Výrobní program speciálních komunálních podvozků Mercedres-Benz má u naftových pohonů emisní provedení EURO 4, u variant s pohonem na zemní plyn CNG pak splňuje velmi přísnou normu EEV. Jde o sériově vyráběné provedení motoru a plynové aparatury, tedy nejde o přestavbu. Plynová aparatura je integrována do rámu vozidla vč. ochranných prvků proti poškození zásobníků. Plynový pohon má minimální celkové emise plynných škodlivin a pevných částic (PM), nízké emise hluku - motory se vyznačují velmi tichým chodem a "měkkým" záběrem i při maximálním výkonu.