
Nařízení EU z roku 2023, známé pod názvem ReFuelEU, má zajistit rovné podmínky pro využívání leteckých paliv a zároveň motivovat k vyšším podílům udržitelných paliv bez negativních dopadů na konkurenceschopnost letecké dopravy v EU. Cílem je snižovat emise skleníkových plynů v letecké dopravě. Novela uvádí, že dohled nad plněním tohoto nařízení budou vykonávat Úřad pro civilní letectví a Státní energetická inspekce.
Nařízení je součástí širšího balíčku Fit For 55, který usiluje o dosažení klimatické neutrality EU do roku 2050. Mezi cíle patří snížení emisí skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990. V textu regulačního aktu se zdůrazňuje, že všechna odvětví, včetně dopravy, musí přijmout rychlá opatření k dekarbonizaci. Nařízení vstoupilo v platnost již 1. ledna 2024. Toto opatření reaguje i na očekávaný růst počtu cestujících a nákladní dopravy po pandemii covid-19, který by mohl vést k nárůstu emisí z dopravy.
Dodavatelé paliv musí na letiště v EU dodávat minimální množství udržitelných leteckých paliv s rostoucí kvótou, včetně syntetických paliv. Letiště mají zajistit, aby provozovatelé letadel měli k těmto palivům přístup, například v ČR je to ruzyňské letiště. Provozovatelé letadel pak musejí čerpat předepsaný minimální objem udržitelných paliv na vybraných evropských letištích. Výjimky platí pro vojenská letadla, humanitární lety, repatriace a záchranné lety. Vláda upozorňuje, že tyto změny ovlivní i výrobce paliv, kteří budou muset investovat do rozšíření výrobních kapacit, což se mohou odrazit v ceně paliv.*
-red-
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
The number of slope rider versions depends on how you define it: official updates, re-releases, or online copies could all count as different builds.