Nepokoje v Rudém moři zasáhly i do přepravy a zpracování odpadů a vytříděných materiálů

Povstalci podporovaní Íránem útočí na lodě proplouvající Rudým mořem již od listopadu. Hútíové používají rakety a bezpilotní prostředky, a to vše údajně proto, aby podpořili teroristické hnutí Hamás v boji proti Izraeli. Kolem Jemenu totiž vede důležitá námořní cesta, po níž musí proplout lodě směřující do Suezského průplavu. Údery vůči plavidlům proto narušují nejen obchod s tradičními komoditami, ale také zpracování a znovuvyužití vytříděných surovin, přepravovaných po moři.

Některé velké přepravní společnosti už oznámily, že kvůli zvýšenému nebezpečí nebudou využívat trasy přes Rudé moře. Patří mezi ně například Maersk nebo Hapag-Lloyd. Údaje zveřejněné společností Xeneta, analytickou platformou pro námořní a leteckou přepravu, ukázaly, že sazby na trhu námořní nákladní dopravy vzrostly po tomto oznámení velkých dopravců zhruba o 20 %.

Kvůli ochraně obchodních tras odstartovaly Spojené státy v prosinci v Rudém moři mezinárodní operaci nazvanou Operation Prosperity Guardian, k níž se připojilo přes dvacet zemí. Společně chtějí chránit mezinárodní obchod i bezpečí personálu lodí.

Omezení trhu spojená s krizí v Rudém moři avizovala některá velká sdružení recyklačních společností. Jako první pocítil změny trh s použitým textilem. Ten se spoléhá převážně na export. Převážná většina shromážděného textilu je totiž slisována a vyvážena k nošení v jiných zemích, včetně Spojených arabských emirátů, Afriky a východní Asie. Útoky Hútíů na obchodní plavidla však přiměly řadu firem, aby přesměrovaly své lodě z jedné z nejrušnějších námořních tras na světě a místo toho se plavily kolem mysu Dobré naděje v Africe.

„Obchod s použitým textilem je globální a britské podniky prodávají zboží partnerům v oblastech, jako je východní Afrika, Dubaj a Dálný východ. Trasa přes Rudé moře a Suezský průplav je životně důležitá pro obchod a jakékoli narušení této trasy způsobí zpoždění a dodatečné náklady,“ komentoval na přelomu roku výkonný ředitel britské Asociace pro recyklaci textilu (Textile Recycling Association) Alan Wheeler.

Nadnárodní společnost Kuehne+Nagel, která je součástí Asociace pro recyklaci textilu Velké Británie, v lednu uvedla, že změny tras v Rudém moři se dotkly jejich 419 plavidel, které musejí nyní urazit mnohem delší trasy. V důsledku toho se protahuje čas přepravy a prodražuje spotřebované palivo.

Prudký nárůst cen vedl podle obchodníků mimo jiné také ke snížení ziskové marže zboží na různých trzích, což má dopad na prodejní ceny použitého oblečení a dalších souvisejících odvětví.

„Asociace pro recyklaci textilu bude i nadále vyhodnocovat situaci a spolupracovat s vládou na krocích, které mohou naši členové podniknout ke zmírnění rizik. Samozřejmě, že to, co si přejeme více než cokoli jiného, je rychlé a mírové řešení konfliktu v regionu,“ dodal Wheeler.

Pro globální exportní trh s použitým textilem je podle Wheelera prosinec poměrně klidným obdobím, neboť poslední zásilky musejí být odeslané už během listopadu, aby dorazily na místo určení do zemí třetího světa právě před Vánocemi. Přeprava se začíná opět zvedat vždy až v novém roce.

Příliš brzy na definitivní hodnocení

Někteří jsou však opatrnější v hodnocení dopadů narušení mezinárodní lodní dopravy. Podle britského sdružení recyklačních společností (The recycling association) zbrzdí prudký nárůst cen právě koncem roku založená Operation Prosperity Guardian, která by mohla negativní vliv v některých oblastech mezinárodní přepravy téměř eliminovat.

„…některé lodní linky se vyhýbají Rudému moři, což nevyhnutelně znamená delší dobu cesty a vyšší náklady. Zvyšuje se také pojistné za využívání Rudého moře. Mezinárodní pracovní skupina na ochranu námořních linek by však mohla mít vliv a zajistit, že krize brzy skončí. Budeme muset počkat a uvidíme, co se stane,“ uvedl v lednu Paul Sanderson, ředitel britské asociace recyklačních společností.

Podle hlavního analytika společnosti Xeneta Petera Sanda je region v podstatě ve válečné situaci. „Lodě jsou nyní přesměrovány přes mys Dobré naděje, a nejenže to prodlouží dobu plavby o deset dní, ale bude to stát až 1 milion USD navíc na palivu za každou zpáteční cestu mezi Dálným východem a severní Evropou,“ řekl Sand s tím, že nelze vyloučit ani to, že pokud bude konflikt eskalovat a nepodaří se ho utišit, dočkáme se zvýšení sazeb za námořní přepravu i o 100 %. „Jedná se o náklady, jež budou v konečném důsledku přeneseny na spotřebitele, kteří zboží kupují,“ dodal Sand.*

-sol-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down