Majitelé elektrokol by neměli zapomínat na správnou údržbu akumulátoru, upozorňuje recyklační firma

Podle dat jednoho z českých výrobců kol, firmy BP Lumen, zažívají elektrokola letos rekordní nárůst. Majitelé by však neměli zapomínat na údržbu baterie elektrokola ani přes zimu. Zvýšené riziko poškození hrozí například, když se baterie nechá zcela vybít. Pak je podle recyklační firmy ECOBAT její poškození nenávratné. Lithium–iontové baterie navíc představují pro recyklační proces řadu problémů.

K nárůstu počtu uživatelů elektrokol podle společnosti BR Lumen pravděpodobně přispěla skutečnost, že lidé častěji trávili dovolené a víkendy v Česku a na kole. Navíc cyklistika se řadí mezi omezený rámec volnočasových aktivit, které jsou povolené i v době zpřísňujících se protikoronavirových opatření.

„V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. To představuje zhruba 640 tun lithiových akumulátorů, které budou muset být bezpečně zpracovány a zrecyklovány v následujících letech. Za letošní rok statistiky ještě nemáme, ale předpokládáme, že dojde k významnému nárůstu,“ uvedl Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT, která v Česku zajišťuje sběr a recyklaci baterií.

„Vedle samotné recyklace baterií vidíme příznivý trend ve znovupoužití lithiových článků z baterií určených pro elektromobilitu. Zejména v případě elektromobilů je to velké téma. Po demontáži baterií a důkladném proměření jednotlivých článků mohou být tyto použity třeba pro sestavení nových baterií – například pro ukládání energie ze solárních panelů,“ dodal.

Životnost baterie přitom může výrazně ovlivnit samotný uživatel. Klíčem je podle Kratochvíla nenechávat baterii zcela vybít, protože to vede k jejímu nevratnému poškození. „Není ani dobře, když baterii necháváme na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíme k zimnímu spánku,“ připomněl.

Repase, recyklace, re-use

K výměně baterie by mělo podle českého výrobce kol dojít ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. „Životnost baterie elektrokola bývá nejčastěji kolem 4 až 5 let. Čím více se ale na elektrokole jezdí, tím delší životnost baterie má. Setkal jsem se i s majiteli elektrokol, kteří baterii kupovali po 8 letech, ale i s takovými, kteří ji museli vyměnit po roce užívání. To bylo nejčastěji ovlivněno přehnanou údržbou, například každodenním nabíjením na plnou kapacitu, nebo úplným vybíjením baterie,“ vysvětlil Štěpán Pleskač z BP Lumen.

Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji také repasovat, což znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Šetří se tak náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie, upozorňuje výrobní společnost.


Tipy ECOBAT: Jak zabezpečit baterii v elektrokole přes zimu

Kromě běžného posezónního servisu doporučuje recyklační firma 4 základní body údržby:

  1. Baterii vyjměte z kola a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Nechat baterii na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.

  2. Před uložením baterii očistěte a ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.

  3. Baterii uchovávejte nabitou na cca 50-75 % kapacity. Tento stav je pak dobré pravidelně kontrolovat a v případě poklesu kapacity baterii je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.

  4. Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné přebíjení jí škodí.


(red)

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down