15.11.2022 | 12:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Lidí mohou do konce listopadu vybírat vítěze Anticeny za nejbizarnější obal

Anticenu za nejbizarnější obal odstartovala organizace Zerowasters, aby ve spolupráci s veřejností upozornila na nesmyslné, nadměrné, nerecyklovatelné nebo klamavé obaly. Hlasovat mohou lidé do konce listopad. Výsledky vyhlásí pořadatelé začátkem prosince.

12 nejhorších obalů vybírala odborná porota ze 152 nominovaných obalů ve 4 kategoriích. Z každé kategorie vybrala tři obaly. Mezi nejhorší obaly se tak dostaly například banány na polystyrenovém tácku, přebalené plastovou fólií, výživový doplněk v plastové lahvičce zabalený do nadměrné papírové krabičky, koření v kompozitním plastovo papírovém obalu, nebo taška z kukuřičného plastu jako příklad využití bioplastu tam, kde není vhodnou ani ekologickou variantou.

V rozhodování o výběru vítězily obaly, které nejvíce reprezentovaly danou kategorii a zároveň byly nejtypičtějším zástupcem balení, které se mezi nominacemi objevovalo nejčastěji. Za první týden se do hlasování zapojilo už přes 250 lidí.

• Do 4 kategorií lidé nominovali 152 bizarních obalů. 
• Největší počet obalů se vyskytl v kategorii nadměrný obal (99 výrobků).
• Po ukončení hlasování zveřejní Zerowasters výherce a osloví výrobce s doporučením, jak obal změnit, aby byl skutečně udržitelný. 

Soutěží chce Zerowasters chtějí upozornit na to, že vzniklý odpad po nákupu zboží nemůže být odpovědností spotřebitelů. Cílem projektu je prostřednictvím medializace a volby anticeny upozornit výrobce, aby převzali odpovědnost za udržitelnost obalů, do kterých své výrobky balí.  "Bizarní obal je pro nás ten, nad jehož existencí kroutíme hlavou. Vyvolává v nás otázku, proč vůbec vznikl a zda se výrobce zamyslel nad jeho dopadem na životní prostředí. Je zkrátka hloupý a zcela zbytečný," vysvětluje Veronika Nováčková, ředitelka organizace.

Nejlepším řešením, jak předcházet vzniku odpadu je nakupování do vlastních nádob, ne pro všechny je ale tato možnost dostupná. Většina spotřebitelů nakupuje v běžných obchodech, kde se zboží prodává hlavně v obalu, a proto je důležité, aby byly udržitelné.

"Odpovědnost spotřebitelů za obalové odpady, končí v bodě, kde se přestáváme vyznávat v tom, co je a co není ekologické. Nemáme možnost ovlivnit složení nebo velikost obalu a nesouhlas můžeme vyjádřit jen tím, že daný výrobek nekoupíme. To ale není dostatečné řešení. Musíme upozornit výrobce na to, aby přijali odpovědnost za své obaly a ty nesmyslné už nadále nevyráběli" dodává Nováčková.*
-zr-

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2023 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down