Lidé už nominovali téměř dvě desítky adeptů do Anticeny za nejbizarnější obal roku

Odstartovaly nominace do druhého ročníku Anticeny za nejbizarnější obal roku. Internetová anketa si klade za cíl vyvíjet tlak na výrobce obalů, aby přehodnotili množství použitých obalových materiálů a zvážili jejich environmentální dopad. Iniciativa se tak snaží přenést odpovědnost ze spotřebitelů na producenty, kteří formují trendy na trhu.

Nadměrné, zbytečné, nerecyklovatelné nebo klamavé obaly

Po úspěšném pilotním ročníku Anticeny za nejbizarnější obal roku organizace Zerowasters, která za projektem stojí, opět zaostřuje na nominace nesmyslných obalů pro rok 2023. Tato „soutěž“ již podruhé míří ke změně směru společenské diskuse od spotřebitelů k výrobcům, kteří by měli nést větší odpovědnost za své obalové rozhodnutí. Nominace i následné hlasování bude probíhat na www.bizarobal.cz. Nominovat mohou lidé obaly, které jsou nadměrné, zbytečné, nerecyklovatelné nebo klamavé. Mezi prvním letošními nominanty se sešly například jednotlivě balené housky, zabalené nakrájené brambory, balená sůl z bezobalového obchodu nebo nadměrná balení léčiv.

Do pilotního ročníku se aktivně zapojilo okolo 880 lidí, nominováno bylo 152 bizarních obalů a mediální dosah přesáhl 2 miliony lidí. Díky tomu vznikla živá diskuse s vítězi Anticeny za rok 2022, mezi kterými figurovali supermarketové řetězce Albert, Globus a online obchod rohlík.cz.

Jejím cílem je, aby výrobci nejen plnili předepsanou legislativu a skutečně přijali odpovědnost za obaly svých výrobků. Druhý ročník Anticeny má ukázat, že společnost očekává udržitelnější a promyšlenější přístup k obalům.

Příznivé legislativní změny

Anticeně letos nahrává i připravovanému Nařízení o obalech a obalových odpadech se kterým přichází Evropský parlament a které významně ovlivní podmínky a nároky na výrobu obalů.

"I když tato legislativní iniciativa představuje zásadní změny, a v mnohém je potřeba doladit její nastavení tak, aby výrobci mohli reagovat na potřebné změny, věřím, že se díky připomínkovacím procesům podaří vyladit ji do přijatelné, a hlavně realizovatelné podoby, která bude přínosná pro výrobce obalů i zákazníky. Pevně doufám, že ve finále bude dalším krokem směrem k udržitelnějšímu přístupu k obalům a odpadům, což přímo koresponduje s cíli Anticeny za nejbizarnější obal roku," řekla Veronika Nováčková, ředitelka organizace Zerowasters.

Ekodesignér Jan Kulhánek, zástupce odborné poroty k tomu dodává: "Obaly jsou nedílnou součástí každodenního života a jejich produkce roste společně s naší populací a spotřebou. Vítám proto jakékoliv snahy podněcovat přemýšlení o výrobcích okolo nás, a to jak ze strany veřejnosti, tak producentů. Edukace, promyšlený design a správně nastavená legislativa jsou klíčové aspekty udržitelnější spotřeby."*

-red-

Loni vedly mezi vítězi obaly na potraviny

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down