06.10.2025 | 08:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Konference NO-DIG 2025: Bezvýkopové technologie jsou dnes páteří mnoha dopravních staveb

Během posledních pěti let se v České republice uskutečnilo přes 80 procent projektů v souvislosti s dopravní infrastrukturou – to zaznělo na jubilejní 30. národní konferenci o bezvýkopových technologiích NO-DIG 2025, která se konala 16. a 17. září v kongresových prostorách Hotelu Galant v Mikulově.

Národní konference o bezvýkopových technologiích NO-DIG 2025 byla svolána do malebného prostředí vinařské oblasti Pálava a přilákala téměř 270 odborníků z oblasti inženýrských sítí, dopravních staveb, vodohospodářství i technologických inovací. Pořadatelem byla Česká společnost pro bezvýkopové technologie (CzSTT).

Dvoudenní sérii odborných přednášek zahájila panelová diskuse na téma Dopravní stavby a bezvýkopové technologie, a otevřela tak zásadní otázky propojení moderních technologií s infrastrukturními projekty. Diskusi moderoval Jaroslav Raclavský z FAST VUT v Brně a mezi diskutujícími byli zástupci ŘSD, Správy železnic, Povodí Moravy, SUDOP Brno a dalších klíčových institucí.

„V posledních letech se v České republice vystavěly stovky kilometrů železničních koridorů a vodohospodářských staveb. To přináší rostoucí potřebu bezpečných technologií pro překonávání těchto překážek. Naše firmy investovaly do techniky, vyškolily odborníky a dnes jsou schopny realizovat i velmi odvážné bezvýkopové projekty. Příkladem je kabelový tunel pod nádražím v Kolíně, který aspiruje na světovou úroveň. Bezvýkopové technologie nejsou jen alternativou, ale v mnoha případech jsou jediným možným řešením,“ zaznělo v úvodu panelové diskuse.

Řečníci dále označili bezvýkopové technologie jako současnou páteř mnoha dopravních staveb: „Umožňují nám řešit přeložky sítí v hustě zastavěných oblastech, zkracují dobu realizace a výrazně snižují náklady spojené s výlukami dopravy. I když jsou v některých případech nákladnější, jejich přínos v podobě úspory času, zjednodušení povolovacích procesů a minimalizace dopadů na okolí je zásadní.“

V rámci odborného programu zazněla řada inspirativních přednášek, mimo jiné o už zmíněné ražbě kabelovodu pod železničním nádražím v KolíněMichal Sodomka z OHLA ŽS připomněl výstavbu dešťové a splaškové kanalizace v železniční stanici Praha-Bubny, Lukáš Černohous z OVAK a Pavel Šípek z GePS-Geotechnik seznámili účastníky se sanací odlehčovací stoky v Ostravě. Průběh stavby přeložky kanalizační stoky na Letišti Václava Havla, kde část ražby byla provedena za plného provozu hlavní letištní dráhy a bez nutnosti jeho přerušení, dokumentoval Marek Varga ze společnosti Subterra.

Technologii spojenou s použitím optických vláken, která přináší do bezvýkopových oprav jistotu kvalitního provedení, čímž zásadně ovlivňuje jejich životnost, představil Jakub Ulbrich z firmy Radetonbezvýkopové obnově vážně poškozených kanalizací hovořil také zástupce společnosti SIMONA AG, bohaté zkušenosti v oboru BVT za 35 let své existence zase zrekapitulovala firma Wombat.

Zajímavou přednášku prezentovala Markéta Mazlová z TRASKO BVT na téma Bezvýkopová oprava kanalizačního přivaděče DN 1400 vložkováním, jejímž specifikem byly dlouhé sanační úseky v těsné blízkosti dopravní tepny v Ústí nad Orlicí. Její zkušenosti doplnil Jaroslav Urbánek (Sancreate) výkladem o zednické sanaci vodohospodářských objektů.

Pohled vrchního dozoru Státní báňské správy, ať již jde o otázky technické, bezpečnosti práce a provozu, nebo některé legislativní souvislosti, představil Dušan Havel z Českého báňského úřadu.

Srovnání jednotlivých bezvýkopových metod a jejich kategorizaci pro stavbu, údržbu i rekonstrukci plynovodu z pohledu investora představil Jan Barták ze společnosti GasNet.

Druhý den konference byl věnován mimo jiné tématům:

  • poničená infrastruktura při loňských povodních a technologie HDD, důležitá pro jejich opravu (Ivan Demjan, Talpa RTF); 
  • udržitelnost a on-line monitoring v oblasti plastových potrubních systémů nezbytných pro efektivní správu a provoz vodovodních a kanalizačních sítí (Jan Škrabal, Pipelife Czech);
  • možnosti bezvýkopové sanace potrubí na mostních konstrukcích a potrubích s dilatací, v praxi realizované při sanaci vodovodu na lávce přes Vltavu v Kralupech nad Vltavou (Otakar Cigler, RÄDLINGER PRIMUS LINE GMBH).

Sérii přednášek doplnily příspěvky zahraničních účastníků. Trevor Gonterman z Tri-Loc Trinity Products a Paul Wilkinson z Kilduff Underground Engineering prezentovali metodu mechanicky lisovaného spojování ocelových trubek, která přináší další pokrok do bezvýkopových technologií. Lehký a bezpečný systém pažení pro každodenní stavební použití představil Marcin Kowalski z Ischebeck Titan Polska.

Konference NO-DIG 2025 potvrdila, že bezvýkopové technologie jsou nejen technickým řešením budoucnosti, ale i klíčovým nástrojem pro udržitelný rozvoj infrastruktury v České republice.*

/zr/

Ilustrační foto z konference: Exponex s.r.o.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Odpady
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.