Účelná recyklace obuvi činila až do nedávna nemalé problémy. Překážkou či spíše technickou bariérou bylo především pestré materiálové složení zmíněného výrobku.
Průměrná bota se skládá až ze čtyřicítky různých druhů materiálu, z nichž textilie, plasty, kůže či kovy tvoří podstatný díl. Výzkumníci z univerzity v Loughborough se proto rozhodli na tenhle problém zaměřit a podrobně ho rozebrat. Doslova.
Nebylo to jen tak. "Rozebrat" normální botu na jednotlivé složky je kvůli relativně malým rozměrům výrobku a celkové kompaktnosti těžší, než třeba rozmontovat auto v třídírně na jednotlivé díly. Aby mohli skutečně separovat jednotlivé složky, sestavili v dílnách univerzitního Výzkumného centra pro inovace ve stavebnictví a výrobě (Innovative Manufacturing and Construction Research Centre, IMCRC) dekonstrukční linku, která boty nejprve sortuje, rozemílá na stejnorozměrnou drť a následně je pak s pomocí vzduchového separátoru třídí na jednotlivé složky.
"S obuví je to těžké," připouští Shahin Rahimifard, vedoucí celého projektu. "V každé botě narazíte na desítky různých materiálů, které jsou na sebe pečlivě nalepeny, přišity, naklíženy či přitaveny. Pokud jde o recyklaci, je to v podstatě noční můra. Není proto divu, že většina obuvi spíš končila na skládkách."
Třídicí a dekonstrukční linka, jejíž prototyp prozatím funguje v dílnách IMCRC, v současnosti zatím stále vyžaduje manuální přetřídění odpadu v první fázi (například na boty s kovovými cvočky, boty kožené či plastové), ale dále už linka pracuje se čtyřmi proudy odpadu (kůže, pěna, pryž a "jiné materiály") samostatně. Nejprve jsou boty rozemlety na granulát o velikosti zrn 3-4 mm, který je pak na proudových odlučovačích a bubnových/sítových separátorech přetříděn na základě odlišných fyzických vlastností materiálu.
Profesor Rahimifard vyjmenovává pestrou škálu nového využití: "Regenerovaný kaučuk putuje na povrcho-vou úpravu běžeckých drah, aby po něm mohly běhat další páry bot. Pěnové výplně mohou být využity na laminátové podlahy a výrobu koberců, smíšené textilie zase pro výrobu zateplovacích izolačních materiálů. Mletá guma z podrážek uzavírá recyklační smyčku dokonale, končí totiž znovu jako materiál pro výrobu podrážek."
Technologie otestovaná v IMCRC je zatím pořád ve fázi vývoje, ale v současnosti řeší lidé z Loughborough její uplatnění v praxi. Klíčové je podle nich navázat spolupráci přímo s majoritními výrobci a napojit se na fungující řetěz výroby. Jen tak je prý možné změnit fakt, že 95 % z dvaceti miliard párů bot (vyrobených ročně po celé Zemi) končí svůj životní cyklus na skládkách.
Zdroj: ScienceDaily.com. Hezké "vysvětlující" video www.youtube.com/watch?feature= player_embedded &v=uAH0K7porxw
Super. Kam tedy ty boty mohu vyhodit? Do žlutého kontejneru na plasty? Oni to pak přeberou?
Chtělo by to speciální kontejner...
Dobrý den, velice mě zajímají podrobnosti linky a třídění. Naše sociální družstvo Diakonie Broumov měsíčně přetřídí cca 500 tun textilního materiálu. Měsíčně musíme likvidovat 40 až 50 tun bot.
Prosím o kontakt na firmu, která dokáže tento materiál recyklovat. Dáváme lidem a textilu druhou šanci. Rádi bychom přidali i obuv.
Děkuji ať se Vám daří.