Chystá-li se obec vyjednávat o cenách s dodavateli služeb odpadového hospodářství, měla by si nejdříve zjistit, jaké jsou ceny v regionu, nebo i jiných oblastech, s podobnými podmínkami.
Cena svozu a odstranění směsného KO se může vztahovat na obyvatele, na tunu odpadu, na sběrnou nádobu nebo na vývoz sběrné nádoby. Pokud je jednoznačný počet a objem instalovaných nádob, pak u směsného komunálního odpadu je vhodné cenu stanovit na sběrnou nádobu, tj. Kč za 1 ks nádoby podle objemu za rok.
ODDĚLIT SBĚR A MNOŽSTVÍ
Z cenového hlediska je vhodné oddělit sběr a svoz nádob na SKO od platby za množství svezeného odpadu, které bude účtováno v ceně skládky (spalovny) a vyjádřeno v Kč/t. Ceny za skládkování odpadů se mohou v budoucnu radikálně zvýšit v důsledku přijetí připravovaného zákona o odpadech, který předpokládá zvyšování poplatku za skládkování. Zatímco dnes činí poplatek 500 Kč/t, může to být v roce 2018 několikanásobně více.
Obec by měla platit pouze za skutečně vyprodukované množství odpadu. V případě větších obcí (např. od 5 tis. obyvatel) by svozová firma měla zajistit vážení všech druhů z města odebíraných odpadů. Je několik řešení jak požadavek naplnit:
odpovídající vážní zařízení se nachází na katastrálním území či v blízkosti města a je možná dohoda firmy s jeho provozovatelem (např. skládka odpadů, kompostárna, zemědělský podnik),
instalace váhy ve sběrném dvoře,
firma má zaveden systém identifikace a vážení sběrných nádob.
Při jednání o cenách může obec požadovat od dodavatele služeb předložení kalkulace jednotlivých cen. Minimální rozsah položek stanovuje vyhláška č. 450/2009 Sb. (box 1). V nákladech by měla být samostatně vyčíslena cena za uložení odpadu na skládce nebo jeho využití (např. energetické). Cena za svoz komunálního odpadu je předmětem věcného usměrňování podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.
VYUŽITELNÉ SLOŽKY
Obdobně lze stanovit výkony a ceny u sběru a svozu využitelných složek (papír, plast, sklo, nápojový karton), kde jsou sběrné nádoby buď ve vlastnictví obce nebo AOS EKO-KOM či svozové firmy, a většinou je zde prováděna aktuální inventarizace. Jelikož výše příjmů od AOS EKO-KOM závisí na množství využitelných složek, je nezbytné zjišťování hmotnosti separovaného sběru. V cenové kalkulaci by mělo být jednoznačně uvedeno, zda byl proveden odpočet tržeb z prodeje využitelných odpadů (druhotných surovin). Jak vyplynulo z průzkumu IURMO, obce se o tato data zajímají velmi málo, ačkoliv by z nich mohly plynout do systému OH příjmy.
Ukazuje se, že pro obce je poměrně výhodné provést samostatný výběr dodavatele pro sběr+svoz a výběr koncového zpracovatele, respektive vyberou nejdříve zpracovatele s výhodnou nabídkou, a potom zjišťují, kdo jim odpad ke zpracovateli dopraví.
Také s provozovatelem třídicí linky je vhodné sjednat cenu za dodávané odpady ve vazbě na množství apod. Většina dotřiďovacích zařízení u nás je zapojena do stabilizačního programu AOS Eko-kom, který jim vyrovnává finanční důsledky výkyvů na trhu. Tato zařízení tedy nemají důvod přenášet změny na trhu druhotných surovin do cen pro obce.
SBĚRNÉ DVORY
U provozu sběrného dvora je cena stanovena obvykle paušálem na provoz a jednotkovými cenami využití či odstranění jednotlivých druhů odpadů v souladu s provozním řádem sběrného dvoru. Pokud je sběrný dvůr vybaven váhou s tiskem vážních lístků, pak je odpad od obyvatel odebírán na jednotlivé dodací listy podle skutečnosti a množství odpadu produkované obcí je prokazatelné. Platba za odstranění odpadu provozovateli dvora probíhá podle skutečně doloženého množství. Při jednání o cenách dodávek služeb je třeba si uvědomit známý fakt, že firmy i při výběrovém řízení věnují svým zákazníkům takovou pozornost, která odpovídá jejich podílu na budoucím zisku firmy. Vyjednávací pozici při dohadování se o ceně ovlivňuje především velikost obce, se kterou podle mínění firem většinou souvisí i míra informovanosti obce o detailech odpadových služeb a také dostupnost odpadové infrastruktury. U lukrativních zákazníků pak firma volí individuální přístup, neboť ztráta zákazníka by měla pro firmu významné ekonomické důsledky. V ostatních případech firma uplatňuje obecný přístup a ten obvykle spočívá v jednotných cenových podmínkách pro všechny zákazníky v regionu. Pro lepší pozici při jednání mohou obce vytvářet svazky, sdružení obcí, mikroregiony, případně zpracovat společnou poptávku.
Zdroj: Zpracováno na základě studie "Hodnocení nákladů na hospodaření s komunálními odpady v obcích ČR", Institut pro udržitelný rozvoj měst a obcí, o.p.s. Kompletní studie na www.institut-urmo.cz.
MINIMÁLNÍ ROZSAH POLOŽEK PŘI KALKULACI (PODLE VYHLÁŠKY Č. 450/2009 SB.)
přímý materiál
přímé mzdy
ostatní přímé náklady
nepřímé náklady
v tom
- výrobní režie
- správní režie
- odpisy, u pronajatého majetku výše nájemného
ostatní náklady
zisk
cena celkem
DPH
cena celkem včetně DPH
Obec by měla platit pouze za skutečně vyprodukované množství odpadu.