Giving Tuesday je světový den štědrosti a dobrých skutků. Slaví se od roku 2012 vždy první úterý po Dni díkuvzdání a jde o protipól k nadměrným nákupům na Black Friday. V Česku tento den od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. Během osmi let už Češi darovali v rámci štědrého úterý téměř půl miliardy korun a vykonali nespočet dobrých skutků. Letos připadá na 3. prosince.
Během loňského ročníku podpořili Češi dobročinné projekty rekordní částkou přes 97 milionů korun, a to díky 396 výzvám a aktivitám, které spojily jednotlivce, organizace i firmy. Na akci se podílí nejen veřejnost, ale i firmy, školy a známé osobnosti. Podporu mu v loňském roce vyjádřil také prezident Petr Pavel a první dáma Eva Pavlová.
Lidé například běhali pro pomoc hendikepovaným, adoptovali píšťaly pro záchranu varhan, darovali krev, ve svém volném čase vzdělávali maminky z azylových domovů ve finanční gramotnosti, nebo děti prodejem snídaně podpořily výuku asistenčního psa. "My oproti loňsku vidíme procentuální nárůst těch, kdo se do Giving Tuesday hodlají zapojit. Kromě darování peněz, vyřazeného oblečení nebo dobrovolničení poskočila i snaha o podporu projektů na sociálních sítích," uvedla Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Zapojit se může kdokoliv
Zapojit se mohou jednotlivci, rodiny, neziskové organizace, školy, města, obce, malé podniky i velké firmy. Lidé tak mohou nabídnout potřebným svůj čas, odborné znalosti, peníze, velké i malé věcné dary, jídlo, oblečení či hračky. A to buď individuálně ve svém okolí a nebo se mohou přidat k nějaké výzvě na stránkách Giving Tuesday. "Registrace vaší aktivity nám především umožní měřit celkový výsledek kampaně. Zároveň vaši výzvu uvidí na našem webu nespočet organizací a jedinců, kteří chtějí přispět na dobrou věc," uvádí iniciativa na svém webu s tím, že vybrané aktivity a výzvy mimo jiné sdílí také na sociální sítích, kde jsou k vidění široké veřejnosti.
Podle dat iniciativy Giving Tuesday roste u Čechů zájem o pomoc v tuzemsku na úkor pomoci zahraniční. Ti, kteří v uplynulém roce přispěli, nejčastěji podporují pomoc dětem (40 %), obětem živelných katastrof nebo válek (35 %), zvířatům (30 %) a lidem s hendikepem (23 %). Tento trend dokládá i výrazný nárůst lokálních výzev a aktivit. V současnosti je jich na webu Giving Tuesday registrováno téměř 300, od neziskových organizací, firem i jednotlivců. "Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než pět tisíc korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů," dodala Markéta Kneblíková, manažerka komunikace.
-sol-