
Studie ukazuje, že gasifikace 1 kilogramu odpadu z autovraků spojeného s 3 kilogramy biomasy sníží emise skleníkových plynů o více než 3 kilogramy ekvivalentu CO₂ ve srovnání s jejich spalováním. Pilotní projekt realizovaný v polovině roku 2025 společnostmi BASF a BEST GmbH z Rakouska poprvé zkombinoval gasifikaci biomasy s odpadním plastem z vozidel. Tento proces přetváří směs plastových odpadů a biomasy na páru a syntetický plyn, které slouží jako cenné vstupní materiály pro chemický průmysl. Takové řešení může vést k větší udržitelnosti a nižším emisím, neboť uhlík je udržen v oběhu a nedochází jeho zbytečné ztrátě.
Pro širší využití této technologie je podle vědců potřeba vytvořit vhodný regulační rámec, který bude klasifikovat směsné plastové odpady jako recyklovatelné a podpoří nahrazení fosilních surovin alternativními materiály vyrobenými z odpadu a biomasy. Zatímco gasifikace biomasy je podporována v politice EU, podobná podpora pro gasifikaci plastových odpadů zatím chybí.
Tato inovace naznačuje zásadní posun v recyklaci plastů z automobilových odpadů směrem k udržitelným a cirkulárním řešením, která mohou výrazně přispět k ochraně životního prostředí a podpoře cirkulární ekonomiky.
Potenciál využití plastového odpadu z automobilů jako alternativní suroviny je podle studie velký. V Evropě se totiž každý rok více než milion tun takového odpadu buď skládkuje, nebo spaluje. Část z něj sice projde mechanickou recyklací, ale zůstává i směsný plastový odpad, který se těžko zpracovává. Studie ETH Zürich však ukazuje, že společné zplyňování tohoto zbytku spolu s biomasou v multifunkčních zařízeních představuje praktickou a ekologicky výhodnou cestu recyklace, protože emise CO₂ jsou výrazně nižší než při klasickém spalování.*
-wal-