Mandát k jednání s členskými státy EP schválil 485 hlasy, 65 poslanců bylo proti a 80 se hlasování zdrželo.
"Abychom dosáhli našich cílů, určitě musíme překonat kritickou situaci, kterou po dlouhou dobu byla právě infrastruktura," uvedl v pondělní rozpravě zpravodaj návrhu ze socialistické frakce Ismail Ertug. Dodal, že nyní je v EU pouze 377 000 dobíjecích stanic a že dobíjení elektromobilů by mělo být stejně jednoduché jako tankování benzinu.
"Pro Českou republiku je to velmi významná legislativa," uvedl europoslanec Stanislav Polčák z největší frakce evropských lidovců (EPP). Podle něj je síť dobíjecích stanic v Česku stále v začátcích. "I v České republice máme velmi vysoký potenciál rozvoje dostupnosti CNG plynu," řekl europoslanec na úterním brífinku s českými novináři.
Rozhodnutí Evropského parlamentu přivítala Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). "Jsme rádi, že poslanci Evropského parlamentu vložili do tohoto nařízení větší ambice a zvýšili národní cíle pro dobíjecí stanice i vodíkové čerpací stanice ve srovnání s návrhem (Evropské) komise,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová. "Koneckonců infrastruktura je vedle cenově dostupných vozidel s nulovými emisemi nezbytnou součástí rovnice dekarbonizace dopravy,“ dodala.
Stejný požadavek jako v případě dobíjecích stanic pro elektromobily má platit také pro nákladní vozidla a autobusy, ale pouze na hlavních tazích transevropské dopravní sítě. Pro velmi odlehlé regiony či ostrovy by ovšem platily výjimky.
Parlament dnes také přijal vyjednávací pozici k návrhu pro používání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě. Mandát k jednání s členskými státy podpořilo 451 europoslanců, 137 jich bylo proti a 54 se hlasování zdrželo. Návrh usiluje o to, aby námořní sektor do roku 2025 snížil emise skleníkových plynů z lodí o dvě procenta, o 20 procent do roku 2035 a o 80 procent do roku 2050 ve srovnání s úrovní v roce 2020.*
-čtk-