Nákup a provozování elektromobilu je levnější ve srovnání s benzinovým nebo naftovým automobilem. Vyplývá to z několika nejnovějších studií pojišťoven, výrobců i akademických pracovišť. Zatímco náklady na pořízení vozidla jsou dosud u elektromobilů výrazně vyšší, náklady na jejich provoz a servis vycházejí o pětinu až třetinu lépe než u klasických aut. Poradenská společnost Deloitte navíc v průběhu příštího desetiletí předpokládá i snížení nákupních cen elektromobilů.
Britská pojišťovna Direct Line, která se specializuje na automobilový sektor, porovnávala náklady na pořízení a provoz elektromobilu (EM) a ekvivalentních modelů automobilů na benzin nebo na naftu při 14letém provozu. Vyšlo jí, že celkové náklady mohou být u EM ročně nižší asi o 107 liber (3 200 Kč), přičemž provozní roční náklady jsou u EM o 21 % nižší než provozní náklady auta s dieselovým motorem. Podle koncernu Volkswagen jsou náklady na servis EM dokonce až o 35 % nižší než u klasických aut a jejich provoz stojí asi jen třetinu.
V USA podle analýzy Výzkumného ústavu Michiganské univerzity náklady na servis EM nedosahují ani poloviny servisních nákladů na auta s benzinovými motory. V roce 2018 vycházely v průměru na 485 USD ročně, zatímco u benzinového motoru to bylo až 1117 USD. Důvodem jsou jednodušší konstrukce elektromobilů, a tím pádem jejich snadnější servis, vyšší účinnost elektromotoru a celková delší životnost EM, která se pohybuje mezi 15 až 20 lety. Postupně odeznívá i problém s bateriemi, u kterých dnes někteří výrobci deklarují životnost kolem 10 let nebo 200 000 kilometrů bez ztráty kapacity.
Servis EM a srovnatelných aut se spalovacími motory vychází u některých typů levněji i v Česku. V porovnání nákladů na údržbu podle servisních plánů výrobce jsou výdaje na servis Škody CITIGO až třikrát vyšší než u elektrického modelu CITIGOe iV. Kromě jednodušší technologie a baterie bez aktivního chlazení hraje roli i dvojnásobný servisní interval u EM. Největší světový výrobce elektromobilů, americká Tesla, dokonce nemá žádný pevně stanovený plán prohlídek a firma jím ani nepodmiňuje platnost své čtyřleté záruky. Tesla doporučuje každé dva roky měnit kabinové filtry a vyměnit brzdovou kapalinu a každý rok nebo po 20 000 kilometrech by se také měly vyčistit a promazat brzdové třmeny.
Loňský rok 2019 byl pro elektromobilitu ve světě významným milníkem. Prodej EM a plug-in hybridních elektrických automobilů poprvé překročil hranici 2 milionů vozidel. Podíl čistých, tedy bateriových EM, z toho představoval 74 %, což byl nárůst o 6 % oproti roku 2018. V Evropě v prodejích dominovaly severské země a Nizozemsko. Na trhu v Norsku dosáhly EM podílu 56 % z celkového prodeje osobních automobilů a dva z deseti nejprodávanějších vozů v Nizozemsku byly elektromobily. Celosvětovému trhu EM a hybridů však nadále dominuje Čína. Trh v USA pak zásadně ovlivňuje model 3 Tesly, který tam představuje polovinu všech prodejů. Ostatní části světa za Evropou, Čínou a USA zaostávají. Analýza společnosti Deloitte očekává, že elektromobily v příštích 10 letech překonají hybridní vozy a do roku 2030 budou představovat 81 % (25,3 milionu) všech prodaných vozidel využívajících nějakou formu elektrického pohonu.
Trh s elektromobily je však zatím nestabilní a nadále ho ovlivňuje řada faktorů. Když Čína snížila dotace na nákup EM, okamžitě klesly jejich prodeje. Pokles zaznamenaly i USA v důsledku snížení cen pohonných hmot. Zároveň ale v současné době neklesají ceny nových EM. Když dotace na nákup elektrického auta v Číně klesly o 10 %, cena standardního modelu 3, který Tesla od roku 2019 masivně vyrábí ve své nové továrně v Šanghaji, vzrostla na čínském trhu o 1,5 % na 42 900 USD. Čína ale i bez započtení tamní produkce Tesly vyrobila v červenci 2020 asi sto tisíc elektromobilů, což je o 15,6 % více než ve stejném měsíci v roce 2019. A ačkoliv bude čínská vláda dotace na nákup EM i nadále snižovat, a to o 20 % v roce 2021 a o 30 % v roce 2022, analytici přesto očekávají podobná tempa růstu výroby a prodeje elektrických aut v Číně i v nejbližších letech.
Svět chce v příštích letech do elektromobility investovat miliardy USD. Masivní investice oznámil například Izrael. Zatímco v roce 2020 byl podíl EM na veškerém prodeji automobilů v zemi 3 %, v roce 2025 chce vláda dosáhnout zvýšení na 16 % a v roce 2030 až na 51 %. Aby byl cíl reálný, hodlá izraelské ministerstvo energetiky investovat do výstavby nových nabíjecích stanic tak, aby jich do pěti let bylo v zemi několik desítek a do deseti let několik stovek tisíc. Izraelský trh je známý jako inkubátor technologických novinek a trendy udává i v elektromobilitě. Jedním z řešení je např. systém Driivz pro řízení sítě dobíjecích stanic a správu zákaznických účtů, který už úspěšně slouží zákazníkům i v České republice.*
(Hejlservis)