Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi, uvedla země v reakci na obvinění ze strany USA a EU z nadměrné kapacity výroby. Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao řekl, že náskok země v oblasti elektromobilů způsobuje dobře zavedený systém dodavatelského řetězce a konkurence na trhu.
Ochrana práv a zájmů firem
"Čínské společnosti vyrábějící elektromobily se při rychlém rozvoji spoléhají na neustále technologické inovace, dokonalý systém výroby a dodavatelského řetězce a plnou tržní konkurenci a nespoléhají se na dotace, aby získaly konkurenční výhodu," řekl Wang. Vláda v Pekingu podle něj udělá vše proto, aby ochránila legitimní práva a zájmy firem.
Wang svá slova pronesl při nedělní diskusi u kulatého stolu v Paříži se zástupci více než deseti čínských společností, včetně výrobců elektromobilů Geely a BYD a výrobcem baterií pro elektromobily CATL. Jednání se soustředila mimo jiné na vyšetřování EU týkající se dovozu elektromobilů z Číny, které se zabývá podezřením ze státních dotací.
Další subvence na unijním a americkém trhu?
EU zahájila vyšetřování dovozu elektromobilů z Číny loni v říjnu kvůli prudkému růstu dovozu čínských elektromobilů. Cílem je zjistit, zda by měla zavést cla, aby kompenzovala případné státní subvence, a vyrovnala tak podmínky na trhu.
Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová v září uvedla, že globální trh je zaplaven levnějšími čínskými elektromobily, jejichž ceny jsou uměle udržovány na nízké úrovni kvůli obrovským státním dotacím. Šetření má být ukončeno do listopadu, EU může ale případně uložit prozatímní cla i dříve.
Americká ministryně financí Janet Yellenová, která končí návštěvu Číny, v sobotu uvedla, že je obzvláště znepokojena dopadem čínské nadměrné kapacity na americkou ekonomiku.*
-red-