Čínská společnost CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily, plánuje zavést v Evropě svoji technologii výměny a recyklace baterií. Tajemník správní rady firmy Ťiang Li v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že výměna baterií má v Evropě obrovský potenciál a mohla by výrazně přispět ke zlevnění baterií i prodloužení jejich životnosti. CATL chce tímto krokem podpořit celosvětové úsilí o udržitelnější dodavatelské řetězce v oblasti elektromobility.
Výměna baterií má v Evropě obrovský potenciál
Technologie výměny baterií, označovaná jako swapping, umožňuje řidičům elektromobilů vyměnit vybitou baterii za plně nabitou během několika minut. Tento systém snižuje počáteční náklady na nákup elektromobilu, protože řidiči nevlastní baterii, která představuje nejdražší část vozu, a zároveň umožňuje delší využití bateriových článků. Průkopníkem této technologie se stal čínský výrobce elektromobilů Nio.
Technologie výměny baterií mimo Čínu zatím expanduje pomalu kvůli vysokým nákladům na výstavbu potřebných stanic. Přesto získává stále větší pozornost v souvislosti s obavami o dodavatelský řetězec baterií, zejména kvůli zhoršující se geopolitické situaci a rostoucímu prodeji elektromobilů. Některé firmy už začaly výměnu baterií v Evropě zavádět. Nio provozuje 60 stanic v Německu, Nizozemsku, Norsku, Švédsku a Dánsku. Stellantis nedávno zavedl výměnu baterií u elektromobilů Fiat 500 ve Španělsku.
Ambiciózní plány
CATL má však mnohem ambicióznější plány. Do konce roku chce v Číně postavit 1000 stanic pro výměnu baterií a během tří let zvýšit jejich počet na 10 000. Následně plánuje tento model rozšířit do Evropy a dalších regionů. Ťiang Li uvedl, že firma již diskutovala o využití této technologie s evropskými automobilkami.
Ťiang Li zdůraznil, že mezinárodní spolupráce je klíčová pro zajištění udržitelných dodavatelských řetězců baterií, což se stává prioritou pro stále více zemí. Státy v čele se Spojenými státy se snaží snížit závislost na Číně v dodávkách důležitých surovin pro elektromobilitu. Firmy hledají způsoby, jak prodloužit životnost baterií a recyklovat materiály pro opětovné využití.
Recyklace a spolupráce s evropskými automobilkami
CATL již poskytl licenci na svou technologii výroby baterií automobilkám Ford a Tesla. S automobilkou Stellantis vytvořil společný podnik na výstavbu továrny na lithiové baterie ve Španělsku za 4,1 miliardy eur (101,5 miliardy Kč).
Firma se zaměřuje také na recyklaci. V roce 2015 koupila čínskou skupinu pro recyklaci baterií Brunp. Podle společnosti může dosáhnout až 100% míry recyklace základních materiálů, jako je nikl, kobalt a mangan. Technologie výměny baterií usnadňuje recyklaci, protože umožňuje shromažďovat baterie ve velkém z výměnných stanic, nikoliv od jednotlivých vozů. CATL plánuje zavést tuto recyklační technologii i v Evropě, ale upozorňuje, že přísnější regulace a vyšší náklady mohou ztížit vytvoření ziskového podnikání na evropském trhu.*
-kce-