České společnosti jsou při využívání vozů na alternativní pohon stále zdrženlivé a upřednostňují vozy na benzin a naftu. Vozy na alternativní pohon mají ve vozovém parku tuzemských firem zhruba čtyřprocentní podíl, alespoň jedno auto s alternativními technologiemi má 14 procent firem. Evropský průměr je 34 procent. Jejich nákup brzdí vysoké ceny a slabá nabídka dobíjecích stanic. Vyplývá to z průzkumu leasingové společnosti Arval. Podle statistik je v Česku registrováno z celkového počtu 8,1 milionu aut zhruba 200 000 vozů na ekologický pohon.
Jedním z hlavních důvodů nízkého podílu jsou vysoké pořizovací ceny aut s alternativním pohonem, například elektromobily jsou zhruba dvakrát dražší než vozy se spalovacím motorem. Dalším faktorem, který podle odborníků brání většímu rozšíření těchto vozů, je nízká nabídka dobíjecích stanic pro elektromobily a délka jejich nabíjení. Vozy na stlačený zemní plyn zase mají omezené možnosti parkování, protože nemohou vjíždět do většiny podzemních garáží.
České podniky tak stále preferují auta s klasickým spalovacím motorem. Auta na naftu tvoří 54 procent vozů firem, na benzin 42 procent. V podílu ekologických aut tak české firmy zaostávají například i za Tureckem a Ruskem. Podle průzkumu využívají tuzemské firmy z alternativní pohonů nejvíce dva typy - hybridy typu full hybrid a stlačený zemní plyn (CNG).
"Nejméně zaváděným typem pohonu jsou plug-in hybridní vozy, kde je Česko na konci evropského žebříčku a překonávají ho i státy jako Polsko, Rusko nebo Turecko. Bateriové elektromobily se objevují ve čtyřech procentech firemních flotil, což je hluboko pod evropským průměrem, který je čtyřnásobně vyšší," uvedl konzultant Arvalu Tomáš Kadeřábek. V poslední době ovšem podle něj zájem firem mírně roste.
Alternativní pohony jsou přitom podle expertů směr, kterým se bude automobilový průmysl ubírat. Některé státy EU nyní zavádějí zvýhodnění, která mají vyvážit vysoké pořizovací náklady těchto aut. Jde například o snazší přístup do měst s nízkoemisními zónami nebo o přednost při zadávání veřejných zakázek. V Česku jsou ekologická auta zvýhodňovány například sníženou nebo nulovou sazbou mýta či silniční daně.
Rozšíření vozů s ekologickým pohonem je i jednou z priorit českého Národního akčního plánu čisté mobility. Stát se chce zaměřit především na elektromobily, do roku 2030 chce jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu. V současnosti je v ČR zaregistrováno okolo 3000 elektromobilů. Na plynový nebo hybridní pohon pak zde jezdí zhruba 200 000 aut.
(ČTK)