Češi stále více řeší ekologii obalů potravin, ale cena zůstává rozhodující

V posledních letech roste zájem českých spotřebitelů o ekologii a udržitelnost v oblasti potravin, zejména o obaly, ve kterých potraviny nakupují. Podle aktuálního průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) se o problematiku obalů zajímá už téměř 40 % Čechů, což je výrazný nárůst oproti roku 2020, kdy to bylo jen čtvrtina populace.

Nakupující řeší plasty

Největší obavou spotřebitelů jsou plasty, kterým se při nákupu potravin vyhýbá téměř třetina lidí (31 %). Tento trend je výraznější zejména u mladších generací a lidí s ekologickým smýšlením. Naopak více než polovina lidí (51 %) neřeší materiál obalu vůbec. Vyhýbání se plastům se za posledních pět let zvýšilo o 14 procentních bodů. Vedle plastů lidé častěji než dříve odmítají také hliník (12 %).

Přestože si většina lidí uvědomuje dopad výroby potravin na životní prostředí – téměř 60 % respondentů považuje tento aspekt za důležitý –, hlavními kritérii při výběru potravin zůstávají cena (47 %) a složení (24 %). Ekologická hlediska, jako je způsob pěstování či chovu a obalový materiál, jsou pro většinu spotřebitelů stále až na posledním místě. Obalový materiál je nejméně důležitým faktorem pro 39 % lidí.

Zaběhlé zvyky

Co se týče konkrétních ekologických návyků, Češi nejčastěji třídí odpad (92 %), nosí si vlastní nákupní tašky (90 %) a kompostují (63 %). Vyhýbání se jednorázovým plastům, například příborům či brčkům, deklaruje 61 % dotázaných. Nákupy ovoce a zeleniny do znovupoužitelných sáčků, tzv. „nekonečných sáčků“, praktikuje 24 % lidí, zatímco zcela bezobalové nakupování zůstává okrajovou záležitostí – pouze 2 % respondentů.

Zajímavé je, že ženy a mladší lidé, kteří se snaží předcházet plýtvání potravinami, mají větší zájem o ekologické obaly. Naopak starší lidé a osoby s nižším vzděláním či příjmy obalové materiály většinou neřeší.

Výzkum tak ukazuje, že ekologické povědomí roste, ale v praxi zatím převažují tradiční nákupní zvyklosti, kde rozhoduje především cena. Ochrana životního prostředí se projevuje spíše v běžných domácích aktivitách než v nákupním chování.*

-sol-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down