Časopis Odpady: Přípravy mělnického ZEVO se znovu rozjíždí

Investor, kterým je Skupina ČEZ, totiž plánuje zhruba v polovině roku dokončit potřebnou dokumentaci a vypsat výběrové řízení na dodavatele technologického řešení. Zhruba ve stejné době by se měl také Středočeský kraj znovu zabývat žádostí o posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pro stavbu silnic v okolí. První žádost krajská správa silnic loni zastavila na podnět investora. Teď by se ale plány na stavbu nového ZEVO měly posunout o kus dál.

„Co se týče projektu výstavby ZEVO, v současnosti finalizujeme přípravu zadávací dokumentace pro vyhlášení výběrového řízení na dodavatele technologického řešení. Projekt má platné souhlasné stanovisko EIA a je součástí schváleného plánu odpadového hospodářství Středočeského kraje,“ sdělila časopisu Odpady mluvčí Skupiny ČEZ Alice Horáková s tím, že zařízení odpovídá cílům Státní energetické koncepce.

Plánované zařízení má mít příkon kotlů 111,1 MWt, které využije zhruba 320 000 tun směsných komunálních odpadů za rok. ZEVO by mělo pokrýt dodávky odpadů hlavně Středočeského kraje, případně i některých dalších oblastí Ústeckého a Libereckého kraje. Firma má ambice snížit objem odpadů ze Středočeského kraje, který končí na skládkách, o 80 až 90 %. Nové ZEVO zároveň částečně nahradí dožívající hnědouhelné bloky. To by mělo podle Skupiny ČEZ vést k nižší spotřebě uhlí, kdy jedna tuna tuhého komunálního odpadu může nahradit přes 600 kg hnědého uhlí.

Kromě toho investor zároveň sleduje související diskuse o komplexním řešení dopravní situace v okolí budoucího zařízení. Bez něj se totiž nemůže pohnout o moc dál a v gesci je má Středočeský kraj. „Výstavba ZEVO a výstavba dopravních řešení tedy musí postupovat koordinovaně. S krajem se úzce koordinujeme, jsme stálými hosty Dopravní komise Středočeského kraje,“ dodala Alice Horáková.


  • Skupina ČEZ postupně ukončuje výrobu elektrické energie z uhlí a přechází na bezemisní zdroje energie. Lokalita Mělník se proto v budoucnu podle vedení společnosti přemění z elektrárensko-teplárenského provozu na čistě teplárenský. Celkový tepelný výkon elektrárny by se tak do roku 2024 měl snížit o 42 %. Díky ZEVO plánuje investor navíc ušetřit až 3000 vagonů s uhlím.
  • První velkou ekologizací prošla technologie v letech 1992 až 1998. Druhá probíhá od roku 2013 až do dneška. Odstavení dvou technologických celků a jejich náhrada modernějšími a ekologičtějšími zdroji přinese podle investora další významné snížení emisí. Pro představu, oproti dnešnímu stavu má dojít k celkovému poklesu emisí o 80 %.

Pracovníci Krajského úřadu mají podle své mluvčí Heleny Frintové za sebou několik schůzek a konzultací k připravované dokumentaci vlivů záměru na životní prostředí (EIA) spolu s firmou EKOLA group, která je pověřená zpracováním všech potřebných podkladů. „Dle komunikace se zpracovatelem hodnocení EIA je počítáno s předložením záměru k procesu posuzování vlivů na životní prostředí ještě v první polovině letošního roku. Vzhledem k tomu, že předchozí podání bylo staženo, tedy ukončeno, bude se jednat o nové projednání záměru,“ upřesnila Helena Frintová.

Předchozí žádost Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na podnět investora zastavila kvůli množství námitek, které se k záměru sešly. Jen ochránci přírody vznesli víc než třicet připomínek včetně vlastních návrhů dopravního řešení. Mezi připomínkami se sešly například názory, že je krajská studie nekoncepční, a neobsahuje dostatečné množství variant dopravního řešení. „Děti Země zaslaly obsáhlé připomínky s více než třiceti požadavky, v nichž upozornily, že šlo o nekoncepční postup, neboť pro dopravní obslužnost území jsou naléhavější jiné stavby, dále chyběly varianty řešení dopravy, takže předložily vlastní námět na posouzení, a hlavně nové silnice nebyly v souladu s územními plány dotčených obcí,“ uvedl po stažení původního materiálu Miroslav Patrik, předseda hnutí Dětí Země. „Jde o klasickou salámovou metodu, kdy se negativní dopady na životní prostředí nesmyslně posuzují zvlášť pro spalovnu a zvlášť pro stavbu silnic kvůli ní. Tak významné zdroje znečištění je nutné hodnotit jako celek, neboť negativní vliv na životy místních lidí a okolní přírodu se mohou násobit,” dodal Jindřich Petrlík ze sdružení Arnika a člen iniciativy STOP spalovně Mělník.

Dotčeným obcím by přitom podle Krajského úřadu měly nové silnice odlehčit, jak už dřív řekl krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO): „Plánované vybudování a zprovoznění nové spalovny ZEVO, které předpokládá napojení na dopravní infrastrukturu už v roce 2024, si vyžádá významné rozšíření dopravní sítě. Bez vybudování silničního obchvatu by zde došlo k citelnému nárůstu dopravní zátěže přilehlých obcí. Proto se studie možného dopravního řešení zabývá několika možnými variantami řešení – silniční, železniční a lodní.“

Změny se týkají obcí Horní Počaply, Dolní Beřkovice, Cítov, Křivenice, Vliněves, Brozánky a Býkev. Podle původního plánu měly být vybudovány obchvaty obcí na levé straně Labe, konkrétně podél obcí Cítov a Dolní Beřkovice, pak podél stávající železnice k Elektrárně Mělník až po Horní Počaply. V druhé etapě by pak měla vzniknout páteřní komunikace, která bude spojovat silnici I/16 s I/9 včetně nového přemostění Labe. To by podle Petrtýla napomohlo řešit mimo jiné stávající kritickou dopravní situaci v Liběchově a v Mělníku.

Dotčené obce se ale obávají zhoršených podmínek pro své obyvatele. Ve společném prohlášení někteří starostové zmíněných radnic už dřív upozornili, že pokud kraj nevyřeší dopravní návaznosti v širším území ještě před zahájením stavby ZEVO, použijí všechny legální prostředky, aby zabránili jeho výstavbě. Zmíněné radnice ještě spolu s okolními obcemi proto už dříve vyzvaly vládu, aby „iniciovala legislativní změnu zákona o odpadech ve vztahu k termínu omezení skládkování a navyšování poplatků za skládkování, a to v souladu s termíny EU do roku 2030, resp. 2035.“

To by však podle Ministerstva životního prostředí hrozit nemělo. Kladný posudek EIA pro budoucí ZEVO totiž mimo jiné uvádí podmínku, aby bylo dopravní napojení hotové ještě před zahájením stavby samotného zařízení. Z hodnocení vlivů silniční a železniční dopravy totiž vyplynulo, že v dotčených obcích jsou kvůli dopravnímu zatížení skutečně překročené hygienické limity hluku a další nápor těžkých aut by situaci značně zhoršil. „V tomto případě je ovšem zajištění dodržení limitů povinností správce, popřípadě vlastníka pozemní komunikace (Středočeského kraje – pozn. red.). Předmětný záměr na tuto skutečnost reaguje podmínkou úpravy komunikační sítě ještě před zahájením provozu záměru, což je podmíněno v tomto závazném stanovisku. Tato podmínka kromě kompenzace příspěvku záměru povede i k celkovému snížení hladin stávajících hladin hluku v dotčených obcích v důsledku využití nových komunikací pro veškerou tranzitující dopravu,“ uvedlo MŽP.

ZEVO má zelenou

Zatímco se diskuse točí kolem příjezdových cest, samotné ZEVO má kladný posudek EIA už od roku 2018. „Z provedeného hodnocení vlivů posuzovaného záměru na životní prostředí a veřejné zdraví uvedeného v dokumentaci jednoznačně vyplývá, že vlivy záměru nebudou představovat v kumulaci s novým fluidním kotlem a plynovou kotelnou významné negativní ovlivnění životního prostředí a záměr bude z hlediska posuzovaných vlivů na jednotlivé složky životního prostředí a veřejné zdraví přijatelný,“ oznámilo Ministerstvo životního prostředí.

Zařízení by mělo být primárně určeno k energetickému využití směsného komunálního odpadu, a také odpadů živnostenských, průmyslových, odpadů z úřadů a spalitelných složek nevyužitelných výmětů z třídíren. ZEVO bude sloužit pro odpady vyprodukované prioritně ve Středočeském kraji, případně dalších oblastí Ústeckého a Libereckého kraje. Do provozu by měl být záměr podle plánů uveden v roce 2024.

(sol)

 

Foto: archiv Skupiny ČEZ

 

Článek z časopisu Odpady č. 4/2020*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down