Až polovina nápojových obalů z hliníku končí ve směsném odpadu

Plechovkové nápoje mají Češi a Češky v oblibě – denně, nebo alespoň několikrát týdně si je dopřeje až 36 % osob ve věku 18–45 let. Použité obaly však svědomitě třídí jen necelá polovina z nich. Necelá třetina konzumentů tak plechovky stále vyhazuje do směsného odpadu a dalších 22 % tak činí v případě, že nablízku není nádoba na kovový odpad. K důslednějšímu třídění nápojových plechovek budou zítra, u příležitosti Světové dne životního prostředí, v ulicích Prahy motivovat ambasadoři iniciativy Každá plechovka se počítá. Akce pořádaná v rámci světové International Recycling Tour se v české metropoli bude konat již počtvrté.

Osvěta v ulicích

Akci, která se ve stejný den koná také ve městech jako Birmingham, Madrid, na plážích Copacabana nebo v Abú Dhabí, doprovodí v české metropoli tvorba PixelCan, velkoformátového uměleckého díla tvořeného z nápojových plechovek, do jehož vzniku se lidé budou moci zapojit na prostranství před kostelem sv. Ludmily na náměstí Míru. Ambasadoři iniciativy Každá plechovka se počítá se vydají také do ulic Prahy 2. Se zelenými recyklačními batohy budou sbírat vypité nápojové plechovky a šířit osvětu, že hliníkové plechovky mohou být neomezeně recyklovány, pokud jsou správně tříděny.

„Ke sběru nápojových plechovek bude sloužit také velké kovové srdce umístěné v Riegrových sadech, které na místě zůstane až do konce července,“ řekl místostarosta Prahy 2 Jan Recman, pod jehož záštitou akce na náměstí Míru proběhne, a dodává: „V loňském roce se nám spolupráce moc osvědčila, měli jsme skvělé ohlasy, takže jsem rád, že letos můžeme
navázat dalšími akcemi.“

Co se týká překážek v efektivnějším recyklování, 69 % účastníků nejnovějšího sociologického průzkumu s pěti stovkami respondentů, který si iniciativa každoročně nechává zpracovávat od společnosti STEM/MARK, souhlasí s tím, že pro zlepšení
třídění by bylo nejúčinnější zvýšit počet kontejnerů na kov a zavést zálohový systém (54 %). Z průzkumu také vyplynulo, že 45 % dotazovaných Češek a Čechů si plechovkové nápoje kupuje ponejvíce pro domácí konzumaci. Dalších 31 % si nápoj z plechovky vychutná nejčastěji na cestách a jen 12 % v zaměstnání.

„Skvělá zpráva je, že povědomí o nekonečné recyklovatelnosti hliníkových plechovek stále vzrůstá. Z našeho každoročního průzkumu vyplynulo, že zatímco v roce 2023 mělo tuto informaci 38 % dotázaných, letos to bylo již 44 % respondentů,“ uvedla Tereza Gyurjánová, která iniciativu Každá plechovka se počítá v České republice vede.

#GenerationRegeneration

Motivem letošní International Recycling Tour u příležitosti Světového dne životního prostředí je hashtag #GenerationRegeneration. PixelCan, umělecké dílo vytvořené z více než 2000 hliníkových nápojových plechovek, bude letos na náměstí Míru představovat mořskou želvu, jedno ze zvířat naší planety, které se řadí mezi ohrožené nebo zranitelné kvůli degradaci ekosystémů způsobené lidskými činnostmi.

Iniciativa Každá plechovka se počítá usiluje nejen o edukaci nejširší veřejnosti v otázkách recyklace nápojových plechovek, ale monitoruje také trendy v recyklačním chování konzumentů v jednotlivých zemích a hledá způsoby, jak správné třídění podpořit. V roce 2023 celosvětová iniciativa Every Can Counts oslovila na celém světě přes 183,5 milionu lidí a pomohla recyklovat přes 55 milionů nápojových plechovek prostřednictvím jednotlivých akcí a partnerství v daných zemích.

„Naší vizí je dosáhnout 100% recyklace nápojových plechovek na celém světě! Každá recyklovaná plechovka se může na pulty obchodů vrátit do 60 dní a kampaně jako International Recycling Tour nás přibližují k této vizi o krok blíže, což demonstruje sílu kolektivního úsilí při vytváření skutečně cirkulární ekonomiky ve prospěch lidí i přírody,“ řekl David Van Heuverswyn, ředitel globální iniciativy Every Can Counts.*

-tz-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down