Víc než polovina českých firem, konkrétně 53 %, podnikla konkrétní kroky vedoucí ke snížení uhlíkové stopy. Třetina už sestavila strategii vedoucí k dekarbonizaci nebo si začala svou uhlíkovou stopu počítat. Nižší výnosy od zavádění ekologičtějších produktů a služeb odrazují pětinu podniků. Vyplývá to z průzkumu CEO Survey, který společnost PwC uskutečnila koncem loňského roku mezi 188 řediteli českých firem.
Trend se obrací
Zároveň se 35 % firem domnívá, že se jejich byznysu dekarbonizace netýká. To je výrazný pokles proti číslu z roku 2022, kdy uvádělo 45 % respondentů, že je dekarbonizace nezajímá, ale zároveň stagnace v porovnání s loňským rokem. "Před dvěma či třemi lety jsme u klientů naráželi poměrně často na názor, že dekarbonizace nebo obecně ESG (environmentální a sociální udržitelnost) se jich netýká. Nyní je to už výrazně méně časté a dokonce vidíme, že někteří z dřívějších odmítačů jsou dnes na tomto poli poměrně aktivní," uvedl partner PwC Jan Brázda.
Téměř třetina generálních ředitelů připouští, že hlavní motivací vedoucí ke změnám je vlastní přesvědčení, 17 % mluví o růstu poptávky zákazníků po udržitelných výrobcích či službách. Na třetím místě se 13 % zmiňují nové regulace, v poslední době především nefinanční reporting. Každá desátá firma pak cítí tlak ze strany investorů nebo v rámci dodavatelského řetězce.
Právě složitost právních předpisů a neustále nové legislativní požadavky na druhé straně ale šéfové firem považují i za hlavní překážku rychlejší dekarbonizace, 30 % manažerů je považuje za největší brzdu. Stejná situace mimochodem platí i ve většině vyspělých zemí, podle globálního průzkumu PwC právě nejednotné legislativní požadavky a časté změny dekarbonizaci spíše zpomalují.
Nižší výnosy odrazují
"Pouze pětina šéfů firem naopak uvádí, že hlavní překážkou v dekarbonizaci jsou očekávané nižší výnosy. Podle průzkumu se firmy nebojí vzdát se části svých zisků ve prospěch lepšího klimatu, i zde je v posledních letech znatelný pokrok v uvažování. Dekarbonizace je v Česku přesto zatím pouze v začátcích, její tempo musí v následujících letech zrychlit," řekl prezident Aliance pro bezemisní budoucnost a generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka.
ČR a Evropa chtějí být klimaticky neutrální do roku 2050. "Cíl je to ambiciózní a bude vyžadovat koncentrované úsilí, velké investice a také odvahu dělat zásadní rozhodnutí. Pokud ale chceme, aby si nejen český průmysl, ale celá ekonomika, udržela konkurenceschopnost, budeme muset přidat," uvedl viceprezident Aliance pro bezemisní budoucnost a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.*
-čtk-