Pro velké výrobní kapacity našich výrobců kontejnerů je český trh příliš malý a v podstatě již marginální. Jejich zájem se proto nutně obrací do zahraničí, k exportu nebo přesunutí výroby.
Jeden z největší českých výrobců kovových kontejnerů, společnost OTTO Industrie, s. r. o. z Kostelce nad Labem, mění s počátkem roku svůj výrobní program. Prodej speciálních kontejnerů z černého kovu s povrchem z žárového zinku se v posledních třech letech stále snižuje.
Důvod vidí vedoucí prodeje Ing. Josef Pospíšil v rapidním snížení cen plastových kontejnerů a ve změně skladby komunálního odpadu: "Prodej těchto kontejnerů klesl za poslední roky o 15-20 %. Místo kovů se již delší dobu prosazují plasty. V městech a obcích je už dnes minimum domácností, které topí tuhými palivy. Komunální odpad se skládá převážně z papíru, plastů a bioodpadu.
Kovové kontejnery mají význam tam, kde se topí tuhými palivy, a používají se skutečně jako popelnice, tj. vyhazuje se do nich horký popel z kamen. Pak mají své oprávnění. Zájem o kovové kontejnery proto mají hlavně města, kde jsou doly a lidé (zejména starší) mají stále nárok na příděl uhlí. Tam topí pevnými palivy, i když je v obci zaveden plyn, protože je to pro ně levnější. A pak samozřejmě je pro ně praktičtější mít kovovou popelnici."
Porovnání
Ceny za svoz a sběr a obecně nakládání s odpady tlačí města a obce k ekonomickému chování. Původní kovové kontejnery jsou poměrně drahé, jejich cena je oproti plastu vyšší téměř o 2000 korun, což při množství kontejnerů pro město není málo.
Problémem plastových kontejnerů je menší odolnost vůči vandalům - pokud v kontejneru zapálí odpad, kontejner se tím zcela zničí. Kovová nádoba to obvykle přežije, ale poruší se jí povrchová vrstva, což v důsledku vede rovněž k postupné destrukci - kov pak snadno koroduje. Rozdíly poznávají zejména svozové firmy v zimě - za velkých mrazů jsou kovové kontejnery nepříjemné na ruční manipulaci.
Oba základní materiály mají relativně dlouhou životnost, při dobrém zacházení mohou vydržet 15-20 let. Jelikož jde o trvanlivé výrobky, je poptávka po nich za rok poměrně omezená. I proto jsou ceny kontejnerů na nejnižší úrovni, která ani neumožňuje výrobců odpovídající zisk.
Malý trh
Česká republika nepředstavuje pro kontejnery dostatečně velký trh.
Výrobní firmy na našem území to řeší exportem výrobků na zahraniční trhy, kde je pro tento typ kontejnerů dostatečné uplatnění, nebo navázáním na evropské či světové výrobní a prodejní struktury. Ne nadarmo jsou výrobci kontejnerů obvykle mezi vystavujícími na zahraničních prestižních veletrzích - mají v evropském i světovém měřítku co nabídnout
Další cestu zvolila společnost OTTO Industrie. "Pro snižující se objem zakázek z českých zemí nemá smysl udržovat v provozuschopném stavu celou výrobní linku," říká Ing. Pospíšil. "Proto se výroba stěhuje blíže k odbytištím na východ od našich hranic, kde ještě přetrvává skladba komunálního odpadu, pro niž je kov výhodnější a o tyto kontejnery je proto větší zájem. Provoz u nás se obrátí se k jiným komoditám, v našem případě jsou to odpadkové koše pro města a obce."
Od počátku ledna budou v provozu v Kostelci vyrábět odpadkové koše pro města a obce v několika provedeních. Od relativně levných plastových až po velmi kvalitní a luxusní ocelové. "Množství tvarů umožňuje vybrat pro město ten správný. Máme dobrou zkušenost, že chudší města umí koupit dražší koše," říká Ing. Pospíšil.
Při výběru košů je nutno přemýšlet o jejich umístění ve městě. Otevřené koše například není vhodné dávat do oblastí s mnoha obchody - příliš svádějí živnostníky k odkládání vlastního odpadu, rovněž nejsou vhodné pro města, kde hodně sněží nebo prší. Tak jsou lepší koše s horním zakrytím a menšími vstupními otvory. "Koše budeme vyrábět pro celou Evropu, pro ČR by to nestálo za to," dodává Ing. Pospíšil