01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Živnostenské odpady

Živnostenské odpady PODTITULEK: Připomínky k textu zákona Navrhovaná nová zákonná úprava definuje komunální odpad jako odpad vznikající pouze u fyzických osob. Přesto v §17 zákona odst. 5 se definuje odpad podobný komunálnímu odpadu (KO), který vzniká u právnických osob a fyzických osob oprávněných...

Živnostenské odpady

PODTITULEK: Připomínky k textu zákona

Navrhovaná nová zákonná úprava definuje komunální odpad jako odpad vznikající pouze u fyzických osob. Přesto v §17 zákona odst. 5 se definuje odpad podobný komunálnímu odpadu (KO), který vzniká u právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání. Tyto osoby buď se mohou zapojit do systému obce nebo si zajistí odpadové hospodářství samostatně.

V současně platné úpravě tyto osoby byly pod kontrolou obce. V návrhu nového zákona bude obec kontrolovat pouze ty osoby, které jsou zapojeny do systému obce. Zbylé bude kontrolovat okresní úřad.

Definice problému

Drobní živnostníci jsou dnes do systému obce zapojeni jen částečně (asi 50 %). Musejí podle stávající legislativy i podle nově navrhované legislativy odděleně shromažďovat odpady, třídit podle druhu, využívat, předávat k využití nebo zneškodňovat, vést předepsanou evidenci atd.

Vznikají u nich také biologicky rozložitelné odpady (BRO), které bude nutno s ohledem na harmonizaci legislativy Evropské unie zpracovat. Formou kontroly ze strany okresních úřadů, jak je uvedeno v návrhu, je to však nerealizovatelné (velmi obtížně lze např. odhadnout, jaké množství odpadů produkují).

Vzniká paradoxní stav, kdy fyzická osoba musí platit poplatky obci ať produkuje sebemenší množství odpadů. Na druhé straně živnostníci využívají obecních nádob na odpady bezúplatně a unikají kontrole, i když jejich produkce odpadů je podstatně vyšší než u občana. S novým zákonem by se tento stav mohl ještě zhoršit.

Možnost nápravy

Povinnost uzavření smlouvy mezi živnostníkem s obcí by proto měla být dána zákonem. Živnostník by pak nemusel vést evidenci svých odpadů. Vedla by ji obec, což se již dnes děje při odvodu poplatku za uložení odpadů. Odpad od živnostníka vykáže obec v rámci svých komunálních odpadů. Živnostníci by se tak dostali pod smluvní a zákonnou kontrolu obce. Odpady jiné než komunální by museli zneškodňovat i nadále samostatně.

Definice drobného živnostníka je diskutabilní. Přesto však nový zákon definuje dva druhy původců: ty, kteří jsou povinni zpracovat POH a ty, kteří tuto povinnost nemají. Zákonodárce připustil, že u těchto producentů je drahé a neefektivní vytvářet sofistikovaný systém nakládání s odpadem. Proto se napojení na obecní systém jeví jako optimální řešení. Riziko z hlediska neúměrného zvyšování ceny ze strany obce pro živnostníky není reálné s ohledem na regulované ceny při hospodaření s KO.

Klady a zápory

Navrhované řešení přináší následující klady:

[*] kontrola nakládání s odpady od živnostníků v rámci obecního a krajského systému, příprava na nově připravované povinnosti využívání odpadů, obalů a snížení ukládání BRO na skládkách,

[*] omezení zneužívání systému obce a jeho spolufinancování ze strany živnostníků,

[*] snížení administrativní zátěže živnostníků (přesun vedení evidence na obec), získání nezkreslených údajů,

[*] omezení černých skládek, zlepšení čistoty kolem kontejnerů.

Navrhované řešení však má rovněž některé zápory:

[*] omezení nakládání s odpady u těch živnostníků, kteří nejsou v systému obce a nevypracovávají POH,

[*] vyšší nároky na obce při evidenci a zajištění platební kázně,

[*] živnostník se musí postarat o odpady jiné než komunální, které do systému obce nepatří.

Pro zajištění navrhovaného systému by bylo potřeba provést v návrhu nového zákona o odpadech (sněmovní tisk 705) některé úpravy.

[*] Varianta a)

V paragrafu 17 odst. 5 doplnit větu: "Původci, kteří nemají povinnost zpracovat plány odpadového hospodářství a produkují odpady podobné komunálním odpadům, jsou povinni se zapojit s těmito komunálními odpady do systému obce na základě smlouvy s touto obcí. Obec je povinna sama nebo prostřednictvím oprávněné osoby vést evidenci o produkci komunálních odpadů tohoto původce."

[*] Varianta b)

Zvolení konkrétního limitu produkce podobných komunálních odpadů u živnostníka. V paragrafu 17 odst. 5 doplnit větu:

"Původci, kteří produkují podobné odpady komunálním odpadům v objemu 20 t/r, jsou povinni se zapojit s těmito odpady do systému obce na základě smlouvy s touto obcí. Obec je povinna sama nebo prostřednictvím oprávněné osoby vést evidenci o produkci odpadů tohoto původce."

Varianta a) představuje u komunálních odpadů limit do 1000 t ostatních odpadů, což předstvuje průměrný objem nákladů asi 1 mil. Kč. U větších živnostníků to zřejmě vyvolá odpor, protože nemají s odpady mnoho starostí, ani velké náklady.

Varianta b) nastoluje problém kontrolnímu orgánu, který by zjistil, jaké množství odpadů původce produkuje.

Výběr poplatků

Paragraf 84 nově navrhovaného zákona mění a doplňuje zákon o místních poplatcích č. 565/1990. Dosavadní praxe je taková, že jednotlivé osoby neplatily poplatek samostatně, ale vždy na jednotku byt, rodinný dům. Vlastník nebo správce souhrnně tyto poplatky vybral a zaslal na obec. Činil tak na základě zákona č. 37/2000 Sb., kde se stal plátcem poplatku a zákon mu přidělil povinnost poplatek rozpočítat na poplatníky. Obec vymáhala nedoplatky po plátci poplatků.

Podle návrhu však budou poplatky vybírány od fyzických osob. Obce (především velká města) budou mít potíže s identifikací plateb (osoby stejného jména v domě), dohledáním poplatníka, který se nezdržuje v místě trvalého bydliště, a způsobem odvodu poplatku.

Nově zaváděná finanční činnost je podstatně náročnější, než dosavadní evidence, včetně vyšších nákladů. Vznikne rozsáhlá agenda kolem 10 mil. osob, kterou je velmi problematické dvakrát ročně administrovat včetně nedoplatků a pohybu jednotlivých subjektů.

Institut výběru peněz od fyzických osob byl měl být opět přenesen na vlastníka a správce nemovitostí. Systém by byl následující: obec předepíše podle trvalého bydliště výši platby pro jednotlivé vlastníky či správce nemovitostí (dále vlastník) s jmenovitým seznamem osob a datem narození na danou nemovitost. Vlastník rozúčtuje celkovou platbu na fyzické osoby a odvede jimi zaplacený poplatek obci.

Vlastník vyznačí ty fyzické osoby, které poplatek nezaplatily, a obec tento nedoplatek vybere formou platebního příkazu od fyzické osoby (podle zákona o správě daní a poplatků).

Úprava by zjednodušila postavení velkých měst a obcí a nezatížila dále vlastníky. Naopak vlastníci nebudou nuceni soudně řešit pohledávky na nezaplacené poplatky od fyzických osob.

Petr Bielan,

Ozo Ostrava

FOTO EKO-KOM, a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down