O zimní údržbu na území města Hradce Králové se stará správce komunikací - Technické služby Hradec Králové. Jeho pracovníci pečují o vozovky, chodníky, cyklistické stezky a ostatní veřejná prostranství.
Zimní období je stanoveno zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a prováděcí vyhláškou č. 104/1997 Sb., a to od 1. 11. do 31. 3. následujícího roku.
Na území našeho města používáme k ošetření vozovek chemický posypový materiál - chlorid sodný. Mechanizace určená k posypu umožňuje používat nejmodernější technologii - posyp zvlhčovanou solí. Hlavní výhoda této technologie spočívá ve zvýšení účinku posypu a v možnosti ošetřovat vozovku až do vysokých záporných teplot. Ke zvlhčování soli je používán chlorid draselný. Snižování dávek soli až pod 10 g/m2 je šetrné vůči životnímu prostředí. Při vyšších vrstvách sněhu předchází posypu pluhování, případně odmetání sněhu válcovými kartáči.
Posyp vozovek pouze inertním materiálem (drtí), který jsme v minulosti v Hradci Králové zkoušeli, se vzhledem k vysokému stupni motorizace a nárokům motoristů na kvalitu povrchu neosvědčil.
Místní komunikace
Vozovky - místní komunikace jsou pro zimní období rozděleny na vozovky udržované a vozovky neudržované. Udržované místní komunikace se dělí podle důležitosti do I. až III. pořadí. Přitom se zohledňuje především dopravní význam, zajištění příjezdů ke zdravotnickým zařízením, požární služba, zásobování obyvatelstva apod. Časové limity pro zajištění sjízdnosti na vozovkách v I. pořadí jsou 4 hodiny od zjištění závady ve sjízdnosti, ve II. pořadí je to 12 hodin a ve III. pořadí 48 hodin. Délka udržovaných vozovek je na území města Hradec Králové 90 km.
Neudržované místní komunikace jsou označeny dopravní značkou, jmenovitě jsou uvedeny v příloze vyhlášky města o provádění zimní údržby místních komunikací. V případě vzniku nebezpečných situací na neudržovaných místních komunikacích rozhodne ředitel Technických služeb města Hradec Králové (TSHK) o údržbě těchto komunikací pluhováním, případně posypem inertním materiálem - zásadně však až po řádném ošetření místních komunikací I., II. a III. pořadí.
Vedle místních komunikací zajišťujeme zimní údržbu na státních vozovkách I., II. a III. třídy, které procházejí městem. Jejich délka je dohromady 60 km.
K údržbě vozovek používáme čtyři sypače Schmidt s radlicí nebo odmetacím koštětem na podvozcích Mercedes Benz (resp. LIAZ), pět zemědělských traktorů Zetor s radlicí a sněhovou frézou. Dále máme smluvně zabezpečeno 15 traktorů s radlicí pro pluhování vozovek.
Pro případ vzniku kalamitních situací jsou s cizími subjekty uzavřeny smlouvy o výpomoci na 20 nakladačů a 45 nákladních vozidel.
Chodníky, cyklostezky, veřejná prostranství
Pro zimní údržbu chodníků, cyklistických stezek a veřejných prostranství používáme odlišnou technologii. Pokud to podmínky dovolí, sníh se pouze odmetá. Posyp inertním materiálem následuje podle potřeby. V minulosti se používal k posypu pouze písek. V zimním období 2002/2003 jsme úspěšně odzkoušeli nový posypový materiál Ekogrit. Délka ošetřovaných chodníků, cyklistických stezek a veřejných prostranství je 84 km. Pro zimní období je vždy před 1. listopadem rozmístěno na území města zhruba 120 deponií inertního posypového materiálu, který průběžně doplňujeme.
K údržbě chodníků, cyklistických stezek a veřejných prostranství slouží 17 malých chodníkových mechanismů, určených k odmetání, pluhování a posypu chodníků inertním materiálem. Jsou to zejména mechanismy Multicar a Gasolone.
Sníh ze zastávek městské hromadné dopravy a z přechodů přes komunikace pravidelně odtahujeme od středu města až po spádové oblasti.
Od 1. listopadu je zajištěn trvalý směnový provoz v areálu TSHK. Směna je složena z dispečera zimní údržby a pěti pracovníků (čtyři řidiči sypače, obsluha nakladače). Podle počasí jsou pracovníci (kromě dispečera) buď na domácí pohotovosti nebo mají pohotovost na pracovišti. Obsluha mechanismů pro ošetření chodníků je vždy na domácí pohotovosti. Dispečer vyhodnocuje jednak informace ze sdělovacích prostředků a internetu, jednak údaje poskytnuté monitorovacím zařízením na vozovce I/11, které měří teplotu vozovky a vzduchu a vlhkost vozovky a vzduchu. Podle vzniklé situace nasazuje osádky na předem určené trasy, povolává pracovníky z domácí pohotovosti apod. Komunikace mezi dispečerem a řidiči mechanizmů zajišťuje radiová síť Bosch.
náměstek primátora
pro správu majetku,
městské organizace a životní prostředí