SMĚRNICE IPPC A INVESTICE Směrnice Rady 96/61/ES, o zavedení integrované prevence a omezování znečištění má přispět k omezování vlivu velkých průmyslových a zemědělských zařízení na životní prostředí. Zákon odvozený od této směrnice je u nás zatím ve stadiu věcného záměru a jeho účinnost se...
SMĚRNICE IPPC A INVESTICE
Směrnice Rady 96/61/ES, o zavedení integrované prevence a omezování znečištění má přispět k omezování vlivu velkých průmyslových a zemědělských zařízení na životní prostředí. Zákon odvozený od této směrnice je u nás zatím ve stadiu věcného záměru a jeho účinnost se předpokládá ke dni 1. ledna 2003. Některé instituty zákona však budou mít značně odloženou účinnost, což považuje senátorka Jitka Seitlová za chybu.
[*] Jaké jsou vaše hlavní výhrady k návrhu zákona o IPPC?
Podle aproximační strategie, která byla přijata vládou ČR, hodlá Česká republika požádat, aby norma IPPC platila teprve pro zařízení, která budou u nás uvedena do provozu po roce 2005. Ta, která začnou pracovat do té doby, budou mít výjimku až do roku 2010, respektive 2012.
To znamená, že když někdo uvede do provozu zařízení v roce 2002, bude ho provozovat téměř o deset let déle oproti ostatním evropským státům. Díky tomu se k nám dostávají technologie, které mají daleko vyšší energetickou náročnost i produkci znečišťujících látek a ve státech Evropské unie by již musely ukončit provoz.
U nás jsou však budovány de facto jako nové moderní investice, které my navíc podporujeme investičními pobídkami. Samozřejmě je tu otázka, zda je to pro širší veřejnost přijatelné nebo ne.
[*] Je důvod žádat o tak dlouhý odklad?
Zúčastnila jsem se semináře na téma zavádění IPPC za účasti předních firem z oblasti energetiky a těžkého průmyslu. Jejich zástupci mi potvrdili, že plnění této směrnice pro ně není problém a jsou na její zavedení připraveni.
Proto je pro mě žádost o výjimku z platnosti spíše překvapením - samozřejmě je to výhodné pro současné investory. Kromě toto, že jim dáváme daňové úlevy, výhody týkající se pozemků v průmyslových zónách, dostávají také tuto pobídku.
[*] Znáte konkrétní případ, kdy k takové situaci došlo?
Ano, znám, a jde o technologii v oblasti ochrany životního prostředí. Říká se tomu eko-dumping. Je to jedno z možných řešení, které může v současnosti řešit zaměstnanost.
Já však musím souhlasit s vyjádřením ředitele Světové banky, který říká, že jedině takové investice, které jsou vyvážené a odpovídají sociálnímu udržitelnému rozvoji, jsou investice stabilní a mohou přinést prosperitu. To platí i pro nás.
[*] Jakým způsobem se aplikuje směrnice o IPPC v unii?
Směrnice byla přijata v roce 1999. Pro zařízení, které nesplňují její limity, platí odklad do roku 2007 - jejich provozovatelé tedy mají odklad.
Pro naše zařízení bychom podle mého názoru měli mít stejný limit, také pět let od okamžiku vstupu do Evropské unie. Naše legislativa však chce, aby vše začalo běžet až v roce 2005, tudíž nikoli k referenčnímu datu vstupu.
[*] Bylo by samozřejmě logičtější sem dostávat nejlepší možné technologie. Není však benevolence důvodem, proč k nám nyní přichází tolik investorů?
Každý investor zvažuje efektivitu své investice, nikdy to není dobročinná činnost, což je pochopitelné. Je otázka, zda cena, kterou za tyto investice platíme, není příliš vysoká. Domnívám se, že bychom touto cestou dlouhodobě neměli jít. Jakákoli produkce znečištění vyvolává následné výdaje, které zůstávají na státu a daňových poplatnících. Máme ostatně smutné zkušenosti s náklady na odstraňování starých zátěží.
[*] Není však to, co je z evropského hlediska zastaralé, pro nás je ještě pořád dost dobré?
To bychom se stavěli do role větších outsiderů, než ve skutečnosti jsme. Česká republika má veliký potenciál ve schopnosti lidí, kapacity průmyslu a geografické polohy. Jsou vyděleny průmyslové zóny a existují značné investiční pobídky.
Nemyslím si, že bychom měli jít do takových akcí, při nichž vznikají odpady, které ve skutečnosti vznikat nemusejí.
JARMILA ŠŤASTNÁ
FOTO ARCHÍV