Závod automobilky Škoda Auto ve Vrchlabí na Trutnovsku přešel na obnovitelné zdroje energie a ke konci roku 2020 se stal uhlíkově neutrální. Neutrální emise oxidu uhličitého závod vykazuje jako první továrna Škody Auto na světě. V celém koncernu Volkswagen, kam Škoda Auto patří, je uhlíkově neutrálních sedm závodů, a to včetně Vrchlabí. Novinářům to řekl vedoucí řízení značky ve Škoda Auto Miroslav Kroupa. Závod Vrchlabí zaměstnává asi 1000 lidí a vyrábí automatické převodovky.
Náklady na ekologická opatření, která vedla k uhlíkové neutralitě, v závodě Vrchlabí přišla od roku 2010 na asi 13 milionů korun. Celá Škoda Auto za tu dobu do ekologických opatření vložila 34,5 milionu eur (asi 870 milionů korun), řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Opatření ve Vrchlabí se kromě přechodu na obnovitelné zdroje a úspory energií týkala i snížení množství odpadů odvážených na skládku na nulu. Emise oxidu uhličitého závod snížil z dřívějších 45 000 tun ročně na současnou úroveň 3000 tun. Zbývající emise závod vyrovnává nákupem kompenzačních certifikátů.
Loni závod Vrchlabí spotřeboval 47 000 megawatthodin energie, z nichž asi 90 procent pocházelo z obnovitelných zdrojů. Závod různými opatřeními ušetřil za poslední rok přes 2000 megawatthodin tepelné energie a téměř 1500 megawatthodin elektřiny. Od letošního roku využívá vrchlabská továrna místo zemního plynu uhlíkově neutrální metan ze zařízení na výrobu bioplynu.
"Výroba uzavřela nevyužívané topné okruhy, zavedla inteligentní regulaci teploty v prostorách a zajistila speciální řízení průtoku přiváděného vzduchu. V mnoha prostorách bylo dále osvětlení navázáno na provozní dobu," uvedla firma. Od začátku roku 2019 továrna všechny odpady z výroby využívá na další materiál nebo na energie.
Změny se dotkly zařízení soustružení a vrtání, lepšího hospodaření s olejem či použití účinnějších tepelných izolací kalicích pecí. Závod přešel na méně energeticky náročnou výrobu stlačeného vzduchu, nahradil olověné akumulátory v manipulačních strojích lithiovými, zachycením kondenzátu z praček dílů snížil spotřebu vody i čisticích prostředků.
Produkci automatické převodovky DQ 200 zahájil závod po kompletní přestavbě a rozšíření v září 2012. Investice do nových hal a zavedení výroby převodovek dosáhly 6,5 miliardy korun. Před zavedením výroby převodovek se v závodě montovala auta, naposledy modely Roomster a Octavia.
Denně závod vyrobí asi 2300 převodovek. Ke konci roku 2019 závod dosáhl výroby tří milionů kusů převodovek. Zhruba dvě pětiny produkce převodovek končí v modelech Škody Auto, zbytek se montuje do dalších aut koncernu Volkswagen.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.
-čtk-*