Velitelé námořních plavidel, tedy hlavně námořních obchodních lodí, ale i jachet, budou mít povinnost zajistit předání odpadu nacházejícího se na palubě lodě příslušnému zařízení. Budou to muset udělat předtím, než loď opustí přístav v členském státu EU. Počítá s tím novela zákona o námořní plavbě, kterou vláda předložila Sněmovně. Nová povinnost je součástí dalších opatření proti znečišťování moří. Novela má především zavést do českého zákona evropskou směrnici z roku 2019 o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí.
Povinnost se bude vztahovat na lodě o tonáži nad 300 tun. Budou z ní platit některé výjimky, například pro případ nepříznivého počasí, resp. pokud se loď v přístavu zdrží méně než 24 hodin. Výjimka bude platit i pro případy pravidelných a krátkodobých zastávek, kdy bude moci loď s dostatečnou kapacitou pro skladování odpadu zajistit jeho předání až v následujícím přístavu. Velitel lodě nebo její provozovatel také bude muset alespoň 24 hodin před přistáním v přístavu předat informace o obsahu odpadu na palubě.
Vláda uvádí, že s ohledem na pozici Česka jakožto vnitrozemského státu, který nemá vlastní námořní přístavy, není v současné době předávání odpadu z lodí přístavním zařízením ve vnitrostátním právním řádu podrobněji upraveno. České přístavní území v Hamburku podléhá německé jurisdikci.
Změna zákona má vstoupit v účinnost k letošnímu 28. červnu. Do té doby ale musí předlohu schválit sněmovna i Senát a podepsat prezident. Vláda navrhuje, aby Sněmovna zákon schválila zrychleně již v prvním čtení. Poukazuje přitom na to, že Sněmovnu čekají letos na podzim volby a navíc musí projednávat jiné předpisy související například s pandemií koronaviru, takže by schválení této novely nemuselo být do voleb dokončeno.*
(ČTK)