Zákon prošel sněmovnou PODTITULEK: Další kolo v senátu Vládní návrh zákona o odpadech schválila na konci února velkou většinou Poslanecká sněmovna. Zákon nyní čeká ještě projednávání v Senátu a podpis prezidenta. Vláda předložila sněmovně návrh zákona 31. 8. 2000 (sněmovní tisk 705/0 dne 6. 9....
Zákon prošel sněmovnou
PODTITULEK: Další kolo v senátu
Vládní návrh zákona o odpadech schválila na konci února velkou většinou Poslanecká sněmovna. Zákon nyní čeká ještě projednávání v Senátu a podpis prezidenta.
Vláda předložila sněmovně návrh zákona 31. 8. 2000 (sněmovní tisk 705/0 dne 6. 9. 2000). Jeho zpravodajem byl určen poslanec Jan Bláha (ČSSD). První čtení proběhlo 24. 10. 2000 na 28. schůzi. Byla očekávána bouřlivá diskuze, projednávání však proběhlo poměrně klidně a krátce. Návrh zákona byl před druhým čtením projednán výborem pro evropskou integraci a výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí (jejich usnesení jsou vedena jako sněmovní tisky 705/1 a 705/2).
Druhé čtení zákona dne 20. 2. 2001 na 34. schůzi bylo doprovázeno obsáhlejší diskuzí (pozměňovací návrhy jsou zpracovány jako tisk 705/3). Poslední, třetí čtení proběhlo již za týden - 27. 2. 2001 na 34. schůzi Parlamentu. Text návrhu zákona je v plném znění přístupný jako sněmovní tisk 705 na serveru Poslanecké sněmovny www.psp.cz, kde jsou také umístěny kompletní stenografické záznamy rozpravy ve sněmovně (oddíl Dokumenty).
Změny
Nejdůležitější změny, které přináší tento nový vládní návrh, jsou v oblasti definic a pojmů. I když v nynějším zákoně č. 125/1997 Sb., o odpadech, se při stanovení pojmů vycházelo ze směrnic Evropského společenství, dobylo vždy dosaženo souladu s evropskými normami. Návrh nového zákona respektuje evropské pojmy a opírá se také o legislativu našich sousedních zemí, zejména SRN a Rakouska. Definice odpadu byla kompletně převzata z legislativy EU.
Změny nastaly v pravidlech pro bezpečné nakládání s odpady, evidenci a ohlašování odpadů a zařízení, plánování nakládání s odpady a nakládání s vybranými odpady. Zejména se podle evropských předpisů upravuje v české legislativě dosud nedostatečně ošetřené nakládání s odpadními oleji, bateriemi, kaly z čističek, odpady z azbestu a také vraky aut. Upřesněna jsou i pravidla dovozu, vývozu a tranzitu odpadů v souladu s nařízením Rady Evropského společenství a Basilejskou úmluvou o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování.
Návrh je propojen s novelou zákona o místních poplatcích. Zavádí se nový druh místního poplatku, poplatek za komunální odpad. Při něm nedochází k navýšení daňového břemene, neboť již podle právní úpravy, platné v současnosti, mohou obce zavádět tzv. poplatek za komunální odpad. Převedením poplatku za komunální odpad ze zákona o odpadech do zákona o místních poplatcích se pouze právně konkretizuje podoba tohoto poplatku.
Poslanec Jan Bláha, překladatel zákona, při projednávání řekl: "Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí vnímá zákon jako vyvážený, daleko přesnější, než byla dosavadní úprava zákona č. 125/1997 Sb. Nejvíce dotazů a připomínek bylo v oblasti, která se týkala obcí. Šlo zejména o otázky zpoplatnění systému odvozu, shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů v obci, kde byly přijaty konkrétní úpravy, které jsou součástí návrhu zákona."
Výhrady
Poslanec KDU-ČSL Libor Ambrozek připomenul, že předložený návrh prodělal během několika měsíců celou řadu změn, ale je podstatně lepší, než dosavadní právní úprava. Snaží se vycházet z evropských směrnic, i když je někde překračuje. Rovněž ocenil, že byla převzata definice odpadu podle EU, protože pokusy o vlastní konstrukci nedopadly v uplynulých letech příliš šťastně.
Za jeden z hlavních problémů označil poslanec Ambrozek otázku hierarchie nakládání s odpady. "Panuje sice obecná shoda v tom, že přednost by mělo mít využití materiálové, tzn. recyklace, dále využití energetické a jako krajní varianta ukládání na skládky. Je to směr, kterým jde EU a je samozřejmě správný, protože by měl vést k minimalizaci odpadu, který končí na skládkách," řekl v rozpravě. "Rozpaky ovšem panují kolem paragrafu 23. Podle jeho výkladu by spalovny a jiná zařízení, kde se odpad používá jako přídavné palivo, byly klasifikovány jen jako zařízení k odstraňování odpadů, což by je stavělo v hierarchii až někam ke skládkám.
Sporným bodem zůstává také otázka plánů odpadového hospodářství. Evropská unie vyžaduje plány odpadového hospodářství v rámci celorepublikovém a v rámci regionálním. Nejprve by proto měl stát vymezit jakési mantinely a hlavní směry, jak si představuje nakládání s odpady. Na to by pak navázaly plány jednotlivých krajů a plány původců."
Do návrhu zákona se podařilo prosadit čtyřkoaliční návrh na zavedení dvousložkového poplatku za komunální odpad. Občané by tak napříště mohli platit za odvoz komunálního odpadu i podle toho, kolik ho vyprodukují. Poplatek v maximální výši 500 korun ročně na osobu by měla tvořit pevná částka až 250 korun. Obce by mohly připočítat dalších nejvýše 250 korun na základě svých "skutečných ročních nákladů".
Nedojde-li k závažným změnám při projednávání v Senátu, měl by zákon v definitivní podobě začít platit 1. ledna 2002.
- dk -