01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

VÝSTUPY Z DATABÁZE

Stejně jako ostatní vyspělé země, ani naše republika se neobejde přes informačních systémů v odpadovém hospodářství. Jedná se však nejen o informace shromažďované na centrální úrovni, určené pro statistická vyhodnocování. Informační systémy jsou důležité i pro každou obec či firmu, která se odpady...

Stejně jako ostatní vyspělé země, ani naše republika se neobejde přes informačních systémů v odpadovém hospodářství. Jedná se však nejen o informace shromažďované na centrální úrovni, určené pro statistická vyhodnocování. Informační systémy jsou důležité i pro každou obec či firmu, která se odpady zabývá. Může to být počítačový software pro evidenci vzniku a zneškodnění odpadů nebo nový moderní způsob, jak si udržovat přehled o svozových vozech.VÝSTUPY z databáze

PRODUKCE ODPADŮ V ROCE 1998

Údaje o produkci odpadů a nakládání s nimi v České republice za rok 1998 byly poprvé získány podle nové právní úpravy platné od 1. ledna stejného roku. Od tohoto data platí nový zákon č . 125/1997 Sb., o odpadech a nové prováděcí předpisy k tomuto zákonu, tj. vyhlášky MŽ č. 337/1997 Sb., 338/1997 Sb., 339/1997 Sb. a 340/1997 Sb.

Vedením celostátní databáze o produkci a nakládání s odpady (ISO - Informační systém o odpadech) Ministerstvo životního prostředí pověřilo Český ekologický ústav. Data a údaje o produkci a nakládání s odpady v ČR v roce 1998 byla získána prostřednictvím okresních úřadů z hlášení, které zaslaly původci a oprávněné osoby, nakládající s odpady. ISO umožňuje sledovat pohyb odpadů od jejich vzniku do místa jejich využití, případně zneškodnění. Tento systém je základním předpokladem účinného řízení nakládání s odpady. Proti předchozí legislativě, kdy nebyla ohlašovací povinnost o produkci a nakládání s odpady, je v novém zákoně zakotvena povinnost pro původce a všechny oprávněné osoby, které nakládají s odpady, vést průběžnou evidenci a v případě, že produkují nebezpečné odpady podléhající zpřísněné kontrole (příloha č. 5, vyhlášky č. 337/1997 Sb.), nebo produkují více než 50 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok, nebo více než 50 tun ostatních odpadů za kalendářní rok, mají povinnost zasílat každoročně do 15. února roku následujícího hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi příslušnému okresnímu úřadu v rozsahu stanoveném vyhláškou č. 338/1997 Sb.

Stejnou povinnost mají oprávněné osoby, které provádějí sběr, výkup, úpravu, využívání a zneškodňování odpadů. Okresní úřady pak po zpracování tuto evidenci předávají Ministerstvu životního prostředí.

Nový zákon zavedl nové definice základních pojmů, ale především u odpadů rozlišuje pouze dvě kategorie odpadů: odpady nebezpečné a odpady ostatní. S těmito právními předpisy vstoupil v platnost i nový Katalog odpadů a jiné kódování způsobů nakládání s odpady. Z těchto důvodů nelze provést porovnání produkce odpadů v členění dle skupin a nakládání s nimi v roce 1998 s produkcí a nakládáním v minulých letech. Nejzávažnější je ta skutečnost, že starý a nový katalog odpadů nejsou navzájem jednoznačně převoditelné.

V tab. 1 je uvedena produkce odpadů v ČR v členění dle Odvětvové klasifikace ekonomických činnosti podle skupin OECD v členění na jednotlivé kraje dle zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků.

Při rozčlenění produkce odpadů do jednotlivých krajů (dle zákona č. 347/1997 Sb.), o vytvoření vyšších územních samosprávných celků) zjišťujeme velké rozdíly v produkci odpadu na obyvatele. Zatímco v Praze je tato produkce pouze 184,3 kg/obyv. (a v Královéhradeckém kraji 187,2 kg/obyv.), ve většině ostatních krajů se produkce odpadů pohybuje od 300 do 550 kg/obyv. Výjimku tvoří dva kraje: Liberecký a Ostravský. V prvním dosahuje produkce odpadů na obyvatele 1291,5 kg/obyv. a v druhém 753,8 kg/obyv. Při celkové produkci 4 534 730 tun odpadů za rok vychází průměrná produkce na obyvatele 440,7 kg.

Na obr. 1 je uveden podíl jednotlivých způsobů nakládání s komunálními odpady v ČR. Jak je vidět, skládkování daleko převyšuje nad všemi ostaními způsoby zneškodňování odpadů.

Způsoby nakládání s odpady jsou uvedeny v členění podle vyhlášky MŽP č. 338/1997 Sb., přílohy č. 9 A s tím, že způsoby nakládání ve skupinách úprava nebo využití fyzikálními a chemickými postupy a úprava nebo využití biologickými postupy jsou uvedeny jako dvě souhrnné skupiny.

Je třeba konstatovat, že v porovnání s rokem 1997 došlo v roce 1998 k poklesu celkové ohlášené produkce o více než 24 mil. tun. V roce 1997 celková ohlášená produkce činila 68,509 mil. tun, zatím co v roce 1998 byly nahlášena produkce pouze 44,118 mil. tun. U produkce nebezpečných odpadů došlo k poklesu o 2,54 mil. tun. Příčiny tohoto poklesu jsou předmětem šetření.

Z tabulky 1 vyplývá, že je značný rozdíl v celkové evidované produkci odpadů v jednotlivých krajích v závislosti na rozmístění průmyslu. Nejvíce odpadů vzniká v Ostravském kraji, který je následován krajem Ústeckým. Nejmenší produkce odpadů byla nahlášena v Libereckém kraji.

Z uvedených údajů vyplývá, že skládkování je stále nejčastějším způsobem zneškodňování komunálních odpadů. Platí to však pro všechny ostatní druhy odpadů. Důvodem je dostatek skládkovacích kapacit pro všechny druhy odpadů a velmi nízká cena za uložení odpadů na skládkách v porovnání s ostatními způsoby využití nebo zneškodnění

Podobně platí, že spalováním je v ČR zneškodňováno jen nepatrné procento komunálních i jiných odpadů.

PAVEL VEJNAR,

JAROSLAVA MLNAŘÍKOVÁ,

Český ekologický ústav, Praha

Tab. 1 Produkce odpadů v ČR a v krajích v členění podle ekonomických činností dle skupin OECD (tuny)

Kraj Odpady Odpady Průmyslové Odpady Stavební Komunální Jiné odpady Celkem

ze zemědělství z dolování odpady z energetiky a demoliční odpady

a lesnictví a těžby (mimo odpady

radioaktivních

ČR 8 124 127 599 897 8 900 438 10 409 453 8 351 007 4 534 730 3 198 779 44 118 431

Praha 4551 901 158 778 23 802 830 542 219 966 216 089 1 454 629

Středočeský 523 276 366 840 435 604 1 537 879 276 838 453 631 210 166 3 804 234

Budějovický 648 962 42 252 314 128 192 126 187 571 232 693 183 265 1 800 997

Plzeňský 725 767 15 159 348 626 179 052 266 055 177 315 96 801 1 808 775

Karlovarský 67 567 3142 113 455 636 241 49 496 156 021 41 658 1 067 580

Ústecký 509 328 33 887 402 670 5 020 511 1 443 814 372 237 175 590 7 958 037

Liberecký 94 598 1217 141 248 35 011 58 941 554 158 100 422 985 595

Královéhradecký 279 178 692 162 502 235 532 162 212 103 413 65 674 1 009 203

Pardubický 506 413 1158 185 515 850 708 102 457 183 579 102 562 1 932 392

Jihlavský 1 111 155 2418 247 656 18 853 362 880 179 160 83 008 2 005 130

Brněnský 1 101 978 10 014 394 952 104 346 666 352 380 016 164 327 2 821 985

Olomoucký 911 119 11 694 651 398 88 845 1 406 180 340 954 294 862 3 705 052

Ostravský 1 025 602 109 802 4 587 383 1 414 324 2 227 050 967 803 1 037 626 11 369 590

Zlínský 614 633 718 756 522 72 223 310 618 213 784 426 729 2 395 227

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down