V Ostrově funguje systém shromažďování, sběru, přepravy, separování, využívání a likvidace odpadů podle obecně závazné vyhlášky č. 2/2002, která byla přijata usnesením zastupitelstva města dne 14. 3. 2002, vyhlášena vyvěšením na úřední desce byla dne 18. 3. 2002 a nabyla účinnosti dnem 3. 4. 2002. Části vyhlášky však byly zrušeny Ústavním soudem.
Obsah vyhlášky vychází samozřejmě především ze zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška je závazná pro všechny fyzické osoby, které mají ve správním obvodu města trvalý pobyt, pro osoby, které ve správním obvodu města vlastní nemovitost určenou k individuální rekreaci a taktéž pro další osoby, které se ve správním obvodu města zdržují. Pro právnické a fyzické osoby oprávněné k podnikání je vyhláška závazná v případě, kdy při jejich podnikatelské činnosti vznikají odpady zařazené podle Katalogu odpadů jako odpady podobné komunálnímu odpadu, a na základě písemné smlouvy s městem využívají systém nakládání s odpadem.
OBSAH VYHLÁŠKY
Svozovou oblast komunálního (a jemu podobného) odpadu tvoří celé území města, přičemž je jeho svoz optimalizován vzhledem k jeho vlivu na životní prostředí. Po oddělení využitelných a nebezpečných složek se tzv. směsný odpad odkládá do příslušných sběrných nádob, odpad ze zeleně se přednostně kompostuje. Nebezpečné složky odpadu (např. baterie, barvy, rozpouštědla, zářivky, pesticidy, motorové oleje, další chemické látky, léky, obrazovky televizorů, chladničky s obsahem freonů apod.) se ukládají v k tomuto účelu zřízeném sběrném dvoře, stejně jako objemný a těžký odpad. Tento sběrný dvůr provozuje oprávněná osoba podle schváleného provozního řádu.
Obecně závazná vyhláška řeší taktéž transport odpadu, aby nedocházelo např. k neprůjezdnosti vytyčených tras špatně parkujícími automobily. Pro tyto účely je možno využít dopravních značek či nepřehlédnutelného označení, zároveň jsou stanoveny požadavky na kvalitu transportních cest (musí být rovné, pevné, snadno čistitelné a dostatečně široké pro daný typ sběrných nádob). Toto se pochopitelně týká i projektů nových staveb a rekonstrukcí, které musejí být v souladu s požadavky bezpečnostními, hygienickými a protipožárními.
Sběrné nádoby jsou podle rozmístění a užití rozděleny do několika kategorií (popelnice a kontejnery na vytříděný komunální odpad, kontejnery na velkoobjemový odpad, zvony na tříděný odpad barevně odlišené podle druhu odpadu, odpadkové koše na veřejných prostranstvích).
Provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů je zpoplatněn a úhrada za jeho provoz je prováděna na základě smlouvy mezi městem a uživatelem systému. Dohled nad nakládáním s komunálním odpadem provádějí pověření pracovníci Odboru životního prostředí Městského úřadu v Ostrově a Městská policie Ostrov.
POSTUP STÁTNÍCH ORGÁNŮ
V únoru 2006 byl městu zaslán přípis Ministerstva vnitra ČR o zahájení správního řízení ve věci pozastavení účinnosti této vyhlášky, resp. její části, pro možný rozpor se zákonem. Poté MV ČR vypracovalo předběžné posouzení možných rozporů se zákonem, které se týkalo oddílu II., čl. 3 odst. 2, čl. 3 odst. 3 písm. d) a čl. 3 odst. 4 cit. obecně závazné vyhlášky. Podle tehdejšího vyjádření pověřené referentky Odboru správy majetku města Městského úřadu v Ostrově, která měla odpadovou problematiku na starosti, by ani případné zrušení uvedených článků nemělo sebemenší vliv na svoz, likvidaci a další činnosti související s komunálním odpadem. V dubnu loňského roku obdrželo město rozhodnutí MV ČR o pozastavení účinnosti napadených článků, tímto dnem toto rozhodnutí nabylo právní moci a bylo řádně vyvěšeno na úřední desce úřadu.
Ministr vnitra ČR pak postoupil věc Ústavnímu soudu ČR ke konečnému rozhodnutí. Rozhodnutí Ústavního soudu ČR (resp. jeho nález, č.j. Pl. ÚS 36/06) bylo městu doručeno dne 29. 11. 2006, ve Sbírce zákonů ČR bylo zveřejněno dne 2. 2. 2007. To znamená, že tímto dnem byly inkriminované články vyhlášky definitivně zrušeny, neboť ÚS ČR dal MV ČR zapravdu, a to bez možnosti odvolání (které by město určitě nepodávalo s ohledem na výše uvedené).
K jednotlivým zrušeným článkům (všechny se nacházejí v oddílu II. obecně závazné vyhlášky) :
- Čl. 3 odst. 2 zakazoval odkládat odpady z podnikatelské činnosti do sběrných nádob na separovaný a komunální odpad a do odpadkových košů. Podle zdůvodnění ÚS ČR tento zákaz obsahuje již ust. § 66 zákona o odpadech (včetně sankce za porušení), čili dochází zde k duplicitě ("opsání") zákonné normy, což je nepřípustné.
- Čl. 3 odst. 3 písm. d) zakazoval odkládání odpadu mimo sběrné nádoby nebo místa ve sběrném dvoře k tomu určeném. Tím se dostal do kolize se zákonem č. 200/1990 Sb., přestupkový zákon, ve znění pozdějších předpisů, neboť uvedené jednání je definováno jako přestupek podle ust. § 47 odst. 1 písm. h) cit. zák.
- Čl. 3 odst. 4 ukládal pořadatelům veřejných, kulturních, obchodních, sportovních a jiných podobných akcí povinnost v místě konání umisťovat dostatečný počet sběrných nádob a zabezpečit odvoz a odstranění v nich shromážděného odpadu prostřednictvím oprávněné osoby, jakož i úklid stanovišť sběrných nádob. Ústavní soud ČR konstatoval, že obec k uložení takovéto povinnosti nedisponuje zákonným zmocněním, a dále uvedl, že uvedené povinnosti nelze podřadit pod pojem"systém nakládání s komunálním odpadem", a dále že obec nemůže vytvářet další pravidla či ukládat jiné povinnosti jdoucí mimo hranice právní úpravy.
Mgr. Stanislav Šole
referent Odboru kanceláře starosty a vnitřní správy Městského úřadu v Ostrově