01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vnitrostátní a přeshraniční přeprava odpadů - často diskutovaný problém

ČIŽP při své každodenní kontrolní činnosti často řeší problémy spojené s přepravou odpadů. Problémy jsou způsobeny mimo jiné i tím, že např. povinnosti dopravců jsou v zákoně o odpadech vymezeny poměrně vágně a ani plnění oněch několika málo povinností není zákonem dostatečně vynutitelné.

Vnitrostátní přeprava nebezpečných odpadů je zákonem o odpadech řešena vcelku dostatečně a zodpovědní dopravci provádějí přepravu zpravidla v souladu s požadavky právního předpisu (nutná je pouze výraznější kontrola evidencí). Horší je to s vnitrostátní přepravou ostatních odpadů. V tomto směru je zákon o odpadech k dopravcům poměrně velkorysý.

Proto bylo pro české dopravce do jisté míry snadné převážet původem německé odpady komunálního charakteru volně po území naší republiky a rovněž ukládat tyto odpady mimo jiné i na legální české skládky, které se nacházejí hluboko ve vnitrozemí, daleko od německých hranic.

NOVÉ POVINNOSTI

Smutné zkušenosti z první poloviny minulého roku dokazují, že v oblasti vnitrostátní přepravy ostatních odpadů je nanejvýš nutné stanovit zákonem celou řadu nových povinností.

Níže jsou stručně poodhaleny některé návrhy, které by značně zefektivnily možnosti kontroly, čímž by se výrazně snížila možná rizika pro životní prostředí v ČR. Navržené body nejsou nijak zatěžující pro podnikatelské subjekty, které chtějí podnikat v souladu s právními požadavky pro ochranu životního prostředí.

Novela odpadového zákona by podle názoru ČIŽP měla dopravcům ukládat např. povinnost označit vozidlo přepravující odpad tak, jak je to běžné např. v sousedním Rakousku a Německu. Každá vnitrostátní přeprava ostatních odpadů by dále měla ve zjednodušené formě splňovat podobné podmínky, jaké jsou požadovány pro přeshraniční přepravu odpadů tzv. zeleného seznamu.

To znamená, že každou zásilku by měl provázet doklad, z něhož kontrolní orgán snadno určí, kdo (původce, držitel nebo majitel odpadu), komu (zařízení ke sběru, výkupu nebo využívání odpadů - název, adresa), přepravuje co (obvyklý obchodní popis odpadu a jeho číslo podle Katalogu odpadů, převážené množství), za účelem jakým (např. R1-R12, popis procesu využití odpadu) a kdy (datum transportu).

Při zjištění porušení administrativního rázu by měla být kompetence kontrolních orgánů rozšířena o možnost uložení blokové pokuty v odpovídající výši. Uvedené návrhy by tak přispěly k tomu, že celá problematika by byla řešitelná efektivně, tedy ještě ve chvíli, kdy jsou odpady tzv. "na kolech", a možné ohrožení životního prostředí je stále minimální. V takových případech lze situaci řešit stále poměrně operativně, na rozdíl od situací, kdy jsou odpady již složeny např. v k tomu neurčeném areálu.

Další nápady a legislativní návrhy ČIŽP, popřípadě Celní správy, není vhodné pro tuto chvíli z pochopitelných důvodů zveřejňovat.

RNDr. Jitka Jenšovská
Ing. Petr Havelka

Česká inspekce životního prostředí

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down