Mnoha předním světovým firmám se nedaří dosahovat svých cílů v boji proti klimatickým změnám. Podniky navíc běžně podávají přehnané či zkreslené informace o svém pokroku v této oblasti. Vyplývá to ze studie organizací New Climate Institute a Carbon Market Watch, která zkoumala 25 velkých korporací.
Mezi firmy, které procházejí příliš pomalými změnami, patří například internetový vyhledávač Google, internetový obchod Amazon, výrobce nábytku IKEA, technologický gigant Apple či potravinářská společnost Nestlé. Část z těchto podniků ale podle stanice BBC sdělila, že nesouhlasí s některými metodami, které jsou ve studii použity. Uvedly, že jsou odhodlány podnikat opatření k omezení klimatických změn.
Zkoumané podniky se podle studie podílejí zhruba pěti procenty na globálních emisích skleníkových plynů. Mají tak sice obrovskou uhlíkovou stopu, ale zároveň velký prostor k tomu, aby stály v čele úsilí o omezení klimatických změn.
Hlavní autor studie Thomas Day uvedl, že původním záměrem jeho týmu bylo objevit co nejvíce přínosných praktik v korporátním sektoru hodných následování, ale že zjištěné skutečnosti přinesly zklamání. "Zatímco tlak na podniky, aby řešily klimatické změny, se zvyšuje, jejich ambiciózně znějící prohlášení často postrádají skutečný obsah, což může být zavádějící pro spotřebitele i regulátory," prohlásil. "Dokonce i firmy, které si vedou relativně dobře, svá opatření zveličují," dodal.
Gilles Dufrasne ze společnosti Carbon Market Watch vyzval regulátory k opatřením, která by tyto praktiky ukončila. "Zavádějící reklamy podniků mají reálný dopad na spotřebitele i politiky. Vytváří v nás falešnou představu, že tyto firmy podnikají dostatečné kroky, ačkoliv skutečnost je tomu velmi vzdálená," prohlásil. "Bez větší regulace to bude pokračovat," dodal.*
-čtk-