Ve školách zapojených do Recyklohraní vybrali a k recyklaci předali 134 tun použitého elektra

Do sběru elektrospotřebičů v rámci školního vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět se loni zapojilo 792 mateřských, základních a středních škol, a také některé organizace domů dětí a mládeže či další zájmové kroužky a kluby pro děti a mládež. Nejvíce elektrospotřebičů vybrali v Základní škole Ronov nad Doubravou na Chrudomsku, a to 2,9 tuny. Při přepočtu vybraných spotřebičů na žáka si nejlépe vedla Základní škola a Mateřská škola Hlavnice z okresu Opava, a to s úctyhodnými 80 kg na žáka. Celkem se ve školách zapojených do Recyklohraní vybralo a k recyklaci předalo 134 tun vysloužilých elektrospotřebičů.

„Pro nás v Recyklohraní je radost vidět, když učitelé ve školách propojují výuku s praxí, zapojí nejen samotné děti, ale také rodiče a někde se daří vtáhnout do sběru celou obec. Těší nás každý drobný spotřebič, který žáci a studenti vyberou. Přináší jim to osobní zkušenost s tříděním a recyklací, a i díky tomu se pro ně třídění stává zcela přirozenou věcí. To je to, o co nám jde především,“ dodává Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní o.p.s.

Zapojení škol do Reyklohraní má velký smysl a pomáhá zvýšit podíl vytříděného elektra

„Na cestě k vyšší míře recyklace elektroodpadu je osvěta pro správné třídění nezbytná. Také díky Recyklohraní už žáci a studenti vědí, že recyklací elektrozařízení získáváme materiály k výrobě nových spotřebičů a dalších produktů. Nemusíme pro jejich výrobu těžit suroviny v přírodě, a tím odlehčujeme naší planetě,“ připomíná Roman Tvrzník, předseda představenstva ELEKTROWIN a.s.

Materiálová výtěžnost některých spotřebičů dosahuje až 90 %. Elektroodpad obsahuje v průměru 60 % železných kovů a 4 % neželezných kovů, mezi které patří především hliník a měď, v menší míře také drahé kovy, jako jsou zlato, stříbro a platina. Elektroodpad dále v průměru obsahuje 26 % plastů a 2 % skla. Nezanedbatelný je také fakt, že při recyklaci zachytíme škodlivé látky ze spotřebičů, jako jsou chladicí kapaliny, rtuť nebo kadmium, a zamezíme, aby znečišťovaly životní prostředí.

Ke snazšímu pochopení významu sběr vysloužilých elektrospotřebičů pomáhají aktivity a hry

Pedagogové mohou pro výuku využít metodickou podporu od Recyklohraní – mimo jiné výukové scénáře, webináře, tematická videa i dílčí aktivity. V posledním roce se školy mohly například zapojit do literárního úkolu Příběh spokojeného elektrospotřebiče a dále do úkolů Záhada zmizelých mobilů nebo do Recyklační výzvy: Dejme do pohybu nepotřebné elektro a baterie.

Zadání pro tyto a podobné aktivity jsou připravována ve čtyřech adaptacích, aby je mohly plnit děti od mateřských škol, přes první a druhý stupeň základních škol až po střední školy a střední odborná učiliště. U mladších věkových ročníků jsou zadání zaměřená především na kreativní a pohybové aktivity, povídání a bádání. Starší žáci a studenti zapojují kritické myšlení, hraji hry, tvoří prezentace, krátká videa nebo využívají umělou inteligenci.

Podle zpětných vazeb od pedagogů víme, že do každého z úkolu se zapojí průměrně 10 000 až 12 000 žáků a studentů a těší nás, když z fotografií a výstupů máme možnost vidět, že je to bavilo a že učitelé rádi zařazují tato témata do výuky,“ uzavírá Hana Ansorgová.

Do Recyklohraní jsou aktuálně zapojeny téměř čtyři tisíce škol

Ve školním vzdělávacím programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět je aktuálně registrováno 3 929 mateřských, základních a středních škol. Všechny se mohou zapojit do sběrových a vzdělávacích aktivit. Účast v programu je zcela zdarma a veškeré potřebné základní informace, včetně metodických materiálů, jsou na www.recyklohrani.cz.

/zr/*

Na snímku: Žáci ze ZŠ Ronov nad Doubravou při plnění úkolů programu Recyklohraní

Foto: archiv programu

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down