že ekologické je trendy a je cool. To neříkám já, to řekl Dan Merta, ředitel Galerie Jaroslava Fragnera, při zahájení výstavy o zelené architektuře. Při stejné příležitosti řekl ministr Martin Bursík, že ekologický pohled může zvítězit, když se vyplatí a když bude in. Hezké názory, a to i v...
že ekologické je trendy a je cool. To neříkám já, to řekl Dan Merta, ředitel Galerie Jaroslava Fragnera, při zahájení výstavy o zelené architektuře. Při stejné příležitosti řekl ministr Martin Bursík, že ekologický pohled může zvítězit, když se vyplatí a když bude in.
Hezké názory, a to i v případě, že si je přeložíme do češtiny. A navíc je to pravda: být ekologický a bio se teď rozhodně nosí.
Počínajíc biopotravinami, přes bio-bavlnu a šaty z konopí, až po pasivní domy.
Skeptikovi by se mohlo zdá, že ze strany obchodníků to vždycky není vedeno zrovna snahou po ochraně Matičky Země, ale spíš snahou najít nový segment trhu, kde by se dalo něco prodat. A jestli to zrovna budou jabka, nebo salát z kus-kusu (čím víc bez chuti, tím víc bio, to dá rozum), je celkem jedno.
A v podstatě jsou celkem jedno i pohnutky prodejců. Podstatné je, že mnoho lidí se opravdu více zajímá o věci související se životním prostředím. Módní vlna sice asi za čas přejde, tak jako všechny ostatní vlny, ale v lidech (alespoň některých) snad něco zůstane. Zatím se tedy musí přehnat "bio-boom", kdy hypermarkety prodávají biojablka, dovezená přes půl světa, nebo přesvědčují zákazníky, že jejich nákupní taška je ekologičtější, protože je zelená, a ne červená.
Ekonomický aspekt je velmi důležitý, ale pořád na nejnižším stupni společenského žebříčku.
Když někdo zřídí nevalné a drahé občerstvení a inzeruje, že je BIO, je považován pomalu za ekologa. Když někdo chce vyrobit z odpadů energii, nebo pro ně hledá využití, je to lump, co to dělá jenom pro prachy a ničí nám životní prostředí.
Většinou to není pravda, a myslím, že bychom měli naší veřejnosti dávat důrazněji najevo, že ten, kdo se zabývá odpudivou horou odpadů dělá pro životní prostředí víc než ten, kdo si jen nechá vyrobit umné světlezelené nálepky.
Jarmila Šťastná
šéfredaktorka