Uber chce mít do roku 2040 všechna auta na elektřinu

Americká společnost Uber Technologies, která je provozovatelem alternativní taxislužby, chce mít do roku 2040 ve svém vozovém parku jen elektromobily. A už do roku 2030 chce přes svou aplikaci nabízet cesty výhradně ve vozech na elektřinu v amerických, kanadských a evropských městech. Firma uvedla, že tak hodlá přispět k ochraně klimatu. Odvrácenou tváří elektromobility jsou však lithiové baterie, které elektromobily pohánějí, a které představují problém pro recyklaci.

Uber sdělil, že řidičům s přechodem na elektromobily pomůže. Na spolupráci s výrobci elektrických aut chce firma dát 800 milionů dolarů (18 miliard Kč), díky čemuž od nich dostane slevu. Řidiči Uberu, pokud budou jezdit elektromobily nebo hybridními vozy, dostanou za jízdu lépe zaplaceno. Firma také pracuje na tom, aby ve své aplikaci nabízela rovněž alternativní dopravní prostředky.

Uber i jeho menší konkurent Lyft čelí kritice, že přispívají ke znečištění ovzduší. Podle studie, na kterou se odvolává server BBC, totiž mnozí lidé začali dávat přednost Uberu před chůzí, jízdou na kole či veřejnou dopravou.

"Nejsme první, kdo si dal ambiciózní cíl (přejít na elektromobily), ale chceme být první, kdo to uskuteční," uvedl na svém blogu šéf Uberu Dara Khosrowshahi.

Recyklační společnosti dlouhodobě poukazují na problematiku elektromobilů a složitost recyklace lithiových baterií. Podle letošní zprávy analytické společnosti Yole Développement by k roku 2025 mělo ve světě dosloužit 705 tisíc tun Li-ion akumulátorů, a v roce 2040 to bude údajně až 9 milionů tun. Analýza společnosti odhaduje, že v roce 2019 bylo zrecyklováno asi 93 800 tun Li-ion baterií, a do roku 2025 by objem těchto recyklovaných baterií mohl dosáhnout na zhruba 460 tisíc tun.

Největší podíl vysloužilých Li-ion akumulátorů bude podle předpokladů analytiků pocházet právě z elektromobilů a dalších elektronických vozidel. „Tyto baterie ovšem kladou na recyklační proces zvýšené nároky, jak technologické, tak finanční a zejména bezpečnostní. Nutno také podotknout, že vzhledem k novosti segmentu elektromobility nejsou procesy recyklace vozidlových (průmyslových) lithiových akumulátorů dostatečně rozvinuté. Odborníci tak už nyní upozorňují, že na tuto oblast bude potřeba zaměřit co nejvíce pozornosti, jinak bude svět zaplaven Li-ion akumulátory, které představují značné riziko pro životní prostředí,“ uvedl David Vandrovec, ředitel kolektivního systému REMA.

(red, ČTK)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down