Zprávu o životním prostředí ČR v roce 2007 projednala vláda a dále se k ní nevyjádřila. Zpráva je mírně optimistická.
Ministr životního prostředí Martin Bursík upozornil, že po stagnaci v letech 2005-2006 se stav životního prostředí v zemi začíná mírně zlepšovat. Ve všech oblastech, kde přetrvávají zásadní problémy, připravuje MŽP návrhy ke zlepšení situace, uvedl v tisku.
Zhoršení kvality ovzduší a kvality vod v letech 2005 a 2006 bylo podle zprávy jen přechodným výkyvem, zatímco trvá dlouhodobě pozitivní trend vývoje stavu životního prostředí. Jako zásadní problémy našeho životního prostředí byly identifikovány rostoucí emise skleníkových plynů, vysoký podíl emisí do ovzduší z obtížně regulovatelných zdrojů znečištění (doprava a vytápění domácností) a dynamický rozvoj silniční dopravy spojený s nepříznivými dopady na životní prostředí.
HLAVNÍ NEGATIVNÍ ZJIŠTĚNÍ
Emise skleníkových plynů po strmém poklesu v úvodu 90. let, který zajistil splnění závazků vůči Kjótskému protokolu, dále neklesají, v posledních letech dokonce zaznamenaly mírný nárůst. Strmě rostou emise z mobilních zdrojů, které v roce 2006 dosáhly 13 % celkových emisí. Měrné emise skleníkových plynů v ČR patří mezi nejvyšší v Evropě.
Doprava je jedním z hlavních znečišťovatelů ovzduší a její vliv na kvalitu ovzduší neustále stoupá. Dle klasifikace NFR se silniční doprava (která způsobuje téměř veškeré znečištění z dopravy) podílela v roce 2006 na emisích NOx 32 %, VOC 23 %, PM10 33 % a PM2,5 46 %.
Suspendované částice jsou významně produkovány i vytápěním domácností (30 % PM10 a 23 % PM2,5).
Přepravní výkony osobní dopravy rostou, pokračuje nárůst výkonů individuální automobilové dopravy a letecké dopravy. Počet registrovaných vozidel se meziročně zvýšil o 4 % u osobních a 14 % u nákladních vozidel. Vysoké stáří vozového parku komplikuje snižování znečištění z dopravy. V nákladní dopravě zajišťuje většinu přepravních výkonů nákladní silniční doprava (71 %), jejíž zátěž na životní prostředí je ze všech druhů nákladní přepravy největší.
Na většině území ČR jsou překračovány imisní limity pro přízemní ozon, což představuje riziko pro lidské zdraví i ekosystémy.
Skladba paliv primární energetické základny je stabilizovaná s vysokým zastoupením tuhých paliv. Využívání tuhých paliv pro vytápění domácností klesá jen velmi pomalu.
Vývoj podílu obnovitelných zdrojů energie (OZE) na spotřebě primárních energetických zdrojů (PEZ) nedává dostatečný předpoklad, i přes mírný meziroční nárůst, k úspěšnému naplnění cíle SPŽP v daném časovém horizontu (6 % OZE na spotřebě PEZ v roce 2010). Podíl OZE na hrubé domácí spotřebě elektřiny poklesl z 4,9 % v roce 2006 na 4,7 % v roce 2007.
Zdravotní stav lesů v ČR dle míry defoliace jehličnatých stromů starších 60 let patří mezi nejhorší v Evropě.
Produkce odpadů dle předběžných výsledků meziročně stoupla, stále vysoký podíl odpadů je ukládán na skládky.
Dle předběžných dat přetrvává vysoký podíl skládkování komunálního odpadu.
Narůstá výskyt alergických onemocnění u dětí, zejména předškolního věku.
MEZI HLAVNÍ POZITIVNÍ ZJIŠTĚNÍ
Kvalita ovzduší v České republice se meziročně zlepšila, plocha území se zhoršenou kvalitou ovzduší z hlediska lidského zdraví se zmenšila z 29 % území ČR v roce 2006 na 6,3 % v roce 2007, kde však žije více než 32 % populace ČR. Toto zlepšení však bylo ovlivněno příznivým průběhem meteorologických podmínek v roce 2007. Problematickým regionem z hlediska kvality ovzduší nadále zůstává Moravskoslezský kraj.
Znečišťování vod z bodových zdrojů má klesající charakter, loňské zhoršení znečišťování vod organickými látkami se v roce 2007 nepotvrdilo.
Jakost tekoucích vod se dle aktuálního vyhodnocení zlepšila, tento výsledek však byl ovlivněn metodickými změnami v monitoringu.
Cíl SPŽP v oblasti zásobování obyvatel pitnou vodou byl splněn, na vodovod je připojeno 92 % obyvatel ČR. Současně dochází k snižování ztrát vody v potrubní síti.
Energetická náročnost ekonomiky pokračuje ve strmém poklesu nastartovaném v roce 2005, a to přibližně o 6 % za rok.
Výkony nákladní železniční dopravy meziročně stouply o 3,3 %, což při stagnujících celkových objemech nákladní dopravy naznačuje zastavení nárůstu environmentálně nejškodlivější nákladní silniční dopravy.
Zvyšuje se podíl trvalých travních porostů a lesů na úkor orné půdy.
Pokračuje rozvoj ekologického zemědělství, a to jak v nárůstu ekologicky obhospodařované plochy, tak i v počtu ekologicky hospodařících farem.
V druhové skladbě lesů stoupá zastoupení listnatých dřevin.
Celkové výdaje na ochranu životního prostředí mají rostoucí trend.
CO ŘÍKÁ ZPRÁVA O ODPADECH
V oddílu o odpadovém hospodářství zpráva upozorňuje, že přetrvávajícím problémem jsou biologicky rozložitelné odpady, které tvoří významný podíl směsných komunálních odpadů, a jsou bez využití odstraňovány na skládkách odpadů.
Přes silný ekonomický růst České republiky se daří meziročně snižovat celkovou produkci odpadů, zejména nebezpečných. Celkově lze konstatovat, že zejména oblast zpracování a úprav odpadů se úspěšně rozvíjí a snižuje se tak negativní vliv produkce odpadů na životní prostředí.
Meziročně se daří stále větší množství vyprodukovaných odpadů materiálově využít a snižovat tak potřebu primárních surovin. Úspěšně rovněž vzrůstá výtěžnost využitelných surovin z komunálních odpadů, kdy obce rozšiřují a optimalizují systémy separovaného sběru využitelných komodit, nejčastěji skla, papíru a plastů.
Výtěžnost tříděného sběru komunálního odpadu vzrostla oproti roku 2006 o 13,4 % (bez kovů). Celkem dosáhla 48,72 kg/obyvatele a rok, z toho papír, plast, sklo, nápojové kartony představovaly 31,79 kg/obyv./rok. V roce 2007 musel občan překonat od svého domova ke kontejneru na tříděný odpad průměrnou vzdálenost 138 m. Tato vzdálenost se oproti roku 2006 zkrátila o celých 19 %.
Problematickou oblastí jsou výrobky z odpadů. Pro tyto produkty nejsou vždy jednoznačně stanoveny nejlepší dostupné technologické postupy a určeny závazné limity pro výskyt látek škodlivých zdraví člověka a životního prostředí.
- jhm -