Rozbor z šesti set rozhodnutí Evropské komise ukázal, že protiprávní státní podpora obecně poškozuje hospodářskou soutěž a obchod více než podpora předem oznámená. Pravidla upravující státní podpory ve Smlouvě o ES (čl. 88 odst. 3) ukládají členským státům nejen povinnost oznamovat opatření státní...
Rozbor z šesti set rozhodnutí Evropské komise ukázal, že protiprávní státní podpora obecně poškozuje hospodářskou soutěž a obchod více než podpora předem oznámená. Pravidla upravující státní podpory ve Smlouvě o ES (čl. 88 odst. 3) ukládají členským státům nejen povinnost oznamovat opatření státní podpory před jejich provedením Komisi, ale rovněž povinnost počkat na výsledek šetření Komise, než oznámená opatření provedou. Pokud není kterákoli z těchto dvou povinností splněna, je opatření státní podpory považováno za "protiprávní".
V období od roku 2000 do roku 2006 bylo 25,6 % rozhodnutí, která Komise v případě protiprávní podpory přijala, záporných či podmíněných, zatímco u oznámených podpor se jednalo pouze o 2,7 % případů.
Přibližně tři čtvrtiny všech případů protiprávní podpory se týkalo pěti největších států EU-15 (graf). V Německu byla protiprávní podpora v mnoha případech udělena koncem devadesátých let v regionech bývalého východního Německa. S výjimkou Spojeného království mají velké státy rovněž relativně vysoký podíl případů neslučitelné podpory, zejména v odvětví průmyslu a služeb. Například ve Španělsku byla podpora označena za neslučitelnou přibližně v polovině rozhodnutí o protiprávní podpoře.
Komise ukládá členským státům povinnost získat protiprávní neslučitelnou podporu zpět od příjemců. Do konce roku 2006 byla částka skutečně navrácené protiprávní a neslučitelné podpory přibližně 6 miliard eur, což představuje 71 % celkové částky, s dalším navýšením o úrok v hodnotě 2,1 miliard eur, zatímco dalších 1,2 miliardy bylo prohlášeno za ztrátu při konkurzním řízení.