Systém posuzování bezpečnosti a kvality (Safety and Quality Assessment Systém, SQAS) je ověřovací systém, který byl vypracován a zaveden evropskou skupinou velké chemie a poskytovatelů logistických služeb pod vedením Svazu evropského chemického průmyslu CEFIC. Platí převážně pro spedice, dopravce a...
Systém posuzování bezpečnosti a kvality (Safety and Quality Assessment Systém, SQAS) je ověřovací systém, který byl vypracován a zaveden evropskou skupinou velké chemie a poskytovatelů logistických služeb pod vedením Svazu evropského chemického průmyslu CEFIC. Platí převážně pro spedice, dopravce a částečně pro sklady. SQAS je systém posuzování s cílem zajistit jakost v souladu se systémy managementu kvality, bezpečnosti, zdravotní ochrany a životního prostředí. SQAS jde nad požadavky podle ISO 9001 a pokrývá se svým katalogem otázek všechny platné předpisy a principy managementu pro dopravní služby.
U odesílatelů chemických komodit platí SQAS stále více jako vstupenka dopravce/poskytovatele služeb do činností pro chemický průmysl. Hodnocení trvá nejméně dva dny a je třeba zodpovědět kolem 500 otázek. Svaz CEFIC zastupuje přes 8 tisíc evropských výrobců chemie. Jeho iniciativa SQAS je odvozena od filozofie chemiků "Odpovědná péče" (Responsible care). Existuje systém standardů a komisařů, kteří velmi podrobně nastávající partnery prověřují.
V současnosti existuje devět druhů ověřování SQAS podle odborností: SQAS Silniční dopravy, SQAS Železniční dopravy, SQAS Čisticích stanic pro cisterny, SQAS Integrátorů zboží, SQAS Distributorů zboží, SQAS Operací balení námořního, SQAS Námořních lodí pro hromadné zboží, SQAS Terminálů skladujících v tancích, SQAS Říčních člunů. Režim SQAS Silniční doprava se od 1. ledna poněkud zpřísnil.
Od tohoto data ověřují komisaři v rámci SQAS, zda podniky provádějí školení řidičů na základě systému BSS - "Behaviour Based Safety" (Bezpečnosti založené na chování). Jde o tzv. interaktivní trénink, při kterém instruktor sleduje řidiče z povolání při jízdě a manévrech s cílem zhodnotit individuální silné a slabé stránky a navrhnout zlepšení řidičských schopností. Pořád mějme na paměti, že jde o řidiče, který může mít za zády i desítky tun nebezpečné chemie. Podle šetření sekretariátu SSL nepožádal dosud o získání ověření SQAS žádný český autodopravce.