01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Snižování emisí z osobních automobilů

Evropská komise navrhla novou strategii na snižování emisí oxidu uhličitého (CO2) z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel prodávaných v Evropské unii. EU tak chce dosáhnout průměrného snížení emisí CO2 do roku 2012 na 120 gramů na km, tj. přibližně o 25. Silniční doprava produkuje...

Evropská komise navrhla novou strategii na snižování emisí oxidu uhličitého (CO2) z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel prodávaných v Evropské unii. EU tak chce dosáhnout průměrného snížení emisí CO2 do roku 2012 na 120 gramů na km, tj. přibližně o 25.

Silniční doprava produkuje přibližně jednu pětinu emisí CO2 v EU a osobní automobily stojí za přibližně 12 % emisí. EU-25 sice v letech 1999 až 2004 snížila celkové emise skleníkových plynů o přibližně 5 %, avšak emise CO2 ze silniční dopravy se zvýšily o 26 %.

Snižování emisí CO2 z automobilů vychází z dobrovolných závazků ze strany automobilového průmyslu a ze spotřebitelských informací (označování vozidel) a fiskálních opatření na podporu nákupu vozidel s nižší spotřebou paliva.

V rámci dobrovolných závazků evropští výrobci prohlásili, že sníží průměrné emise z nových automobilů na 140 g CO2/km do roku 2008, japonská a korejská výrobní odvětví tak učiní do roku 2009.

Podle Komise však snižování emisí postupovalo kupředu velmi pomalu, takže se dobrovolné závazky neukázaly jako efektivní nástroj. Komise se proto začala obávat, že cíle snížení emisí na 120 g CO2/km nebude dosaženo v termínu, pokud nezavede další administrativní opatření. Proto byl připraven návrh, zavádějící poměrně drastická opatření.

Do konce tohoto nebo nejpozději do poloviny roku 2008 navrhne Komise legislativní rámec pro snížení emisí CO2 z nových automobilů a lehkých užitkových vozidel. Průměrné emise z nových automobilů prodávaných v EU-27 mají do roku 2012 poklesnout na úroveň 120 g CO2/km.

Zlepšené technologie v automobilech budou muset snížit průměrné emise přinejmenším na 130 g/km a doplňující opatření o dalších 10 g/km, čímž se dosáhne celkového snížení emisí na 120 g/km.

Tato doplňující opatření zahrnují zlepšení účinnosti těch dílů automobilů, které mají největší vliv na spotřebu paliva, např. pneumatiky a klimatizační systémy, a postupné snižování obsahu uhlíku v palivech, zejména intenzivnějším využíváním biopaliv. U lehkých užitkových vozidel budou cíle, jichž má být u emisí vozového parku průměrně dosaženo, stanoveny na 175 g do 2012 a 160 g do 2015 ve srovnání s 201 g v roce 2002.

- est -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down