Sněmovna přijala senátní úpravy PODTITULEK: Zákon o odpadech dokončen Za nevelkého zájmu poslanců byl v polovině května schválen Poslaneckou sněmovnou zákon o odpadech. Sněmovna se přiklonila k verzi Senátu, který jí normu nedávno vrátil s téměř 50 pozměňovacími návrhy. Mezi hlavní změny, které...
Sněmovna přijala senátní úpravy
PODTITULEK: Zákon o odpadech dokončen
Za nevelkého zájmu poslanců byl v polovině května schválen Poslaneckou sněmovnou zákon o odpadech. Sněmovna se přiklonila k verzi Senátu, který jí normu nedávno vrátil s téměř 50 pozměňovacími návrhy.
Mezi hlavní změny, které zavádějí senátoři, patří přenos kompetencí odpadového hospodářství na nově vzniklé kraje a snaha zabránit tomu, aby se občané vyhýbali placení za likvidaci odpadu.
Zákon také zdůrazňuje cestu, společnou s postupem Evropské unie, tedy prioritu využívání odpadů před pouhou likvidací. Cílem je omezit skládkování a naopak podpořit recyklaci, za níž se řadí spalování odpadů s využitím energie. Zákona však na druhé straně neumožňuje dovoz odpadu pro spálení ze zahraničí.
Novinkou je zavedení dvousložkového poplatku za komunální odpad, který by měl více zohlednit jak ochotu občanů recyklovat, respektive třídit komunální odpad, tak náklady obce na odstranění odpadů. Z hlediska průmyslu a zpracovatelů jsou důležitá nová pravidla pro nakládání s některými druhy odpadů, jako jsou odpadní oleje, baterie, kaly z čističek, odpady z azbestu, ledničky nebo autovraky.
Projednávání
Ve své úvodní řeči uvedl ministr Miloš Kužvart, že změny, které Senát přijal, lze považovat za legislativně technická zpřesnění, která zásadním způsobem nemění věcný obsah návrhu zákona. Zdůraznil, že několik pozměňovacích návrhů rozšiřuje zmocnění k vydávání prováděcích předpisů, došlo k přesunu působností správních úřadů a zpřísnily se podmínky pro odnětí pověření v hodnocení nebezpečných vlastností odpadů a pro zánik platnosti osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností odpadů.
Ministr uzavřel: "Většina pozměňovacích návrhů má charakter legislativně technický. Pokud je to změna věcná, lze s ní souhlasit. Proto vyslovuji souhlas s verzí, kterou předkládá Senát." Ve stejném duchu se vyjádřil poslanec Jan Bláha, parlamentní zpravodaj pro zákon o odpadech. I on označil návrhy za zpřesňující.
Potíže
Senátorka Jitka Seitlová však změny v zákoně za marginální nepovažuje a na některé problémy, které s sebou zákon nese, poukázala i ve své řeči ve sněmovně.
Uvedla, že v souvislosti s nezbytnými změnami, dopracováním a doplněním vládního návrhu zákona Poslaneckou sněmovnou se ve znění postoupeném Senátu objevilo několik ustanovení, neprovázaných se samými cíli zákona. Proto Senát přijal pozměňovací návrhy a vrátil návrh sněmovně.
První skupina změn se týká otázky jednoznačnosti právního výkladu ve vztahu k právnickým a fyzickým osobám. Pozměňovací návrhy se týkají zejména možnosti uložení vysokého sankčního postihu za neplnění povinností. Tyto povinnosti byly ale věcně definovány pouze v původním nezměněném návrhu. Pro právnické osoby, které nakládají odpady, to znamená, že by mohly být postiženy vysokou pokutou, aniž je věcně přesně definováno, za co tato pokuta má být stanovena.
Další nejasnosti a nesprávné znění se podle senátorky Seitlové objevilo v pozměňovacích návrzích, které se týkají efektivity a funkčnosti kompetencí veřejné správy v odpadovém hospodářství. Například kompetence pro nakládání s nebezpečnými odpady a jejich třídění byla zákonem rozdělena na okres a kraje. "Přestože se výroky obou úřadů vzájemně podmiňují, bude při ponechání původního znění ročně asi 10 000 podnikatelů místo jednoho úřadu muset navštívit dva úřady, budou muset podat dvě žádosti, vést dvě správní řízení a zbytečně bude muset být zaplacen dvojnásobek úředníků," podotkla senátorka.
Další pozměňovací návrh byl přijat z podnětu Svazu měst a obcí. Do návrhu zákona byly stanoveny kompetence obcím a krajům týkající se odpadového hospodářství, nejsou však doplněny dalšími podmínkami pro výkon jejich činnosti. To znamená, že na rozdíl od zaměstnanců ministerstev nebudou mít zaměstnanci okresů a kraje právo vstupovat do kontrolovaných objektů, požadovat doklady, pořizovat dokumentaci, odebírat vzorky.
Nebudou však mít na druhé straně kompetenci a povinnost prokazovat se průkazem, zachovávat mlčenlivost nebo informovat o kontrole provozovatele. Tato nevýhodná situace může způsobit, že obce a kraje nebudou schopny plnit povinnosti, které pro ně ze zákona vyplývají, neboť ani nebudou moci shromáždit dostatek podkladů pro zahájení řízení. Rovněž to oslabuje jejich postavení před veřejností, neboť je tímto ustanovením velmi oslabena jejich kontrolní funkce vůči veřejnosti a především důvěra podnikatelů a občanů v samotný proces.
Platnost
Rozpory, které přináší zákona, snad bude možné vyjasnit a opravit, až je prověří praxe. Je však zřejmé, že se povedlo dosáhnout hlavního cíle, a to zpřesnit a vyjasnit podmínky pro praxi a každodenní funkčnost veřejné správy v odpadovém hospodářství. Podle názorů odborníků se také zlepšila jednoznačnost výkladu ustanovení zákona, což posílí právní jistoty i jednoduchost denní praxe občanů, obcí i podnikatelů.
Pro přijetí zákona bylo třeba, aby s ní souhlasila nadpoloviční většina přítomných poslanců. Ze 155 poslanců se pro zákon vyslovilo plných 111, proti bylo 39 poslanců. Po skončení jednání vyjádřil ministr Miloš Kužvart svou spokojenost jak s přijatou právní normou, tak s průběhem projednávání v Parlamentu.
Zákon ještě musí podepsat prezident republiky Václav Havel a poté vyjde ve Sbírce zákonů. Zákon nahradí již nevyhovující zákon o odpadech č. 125/1997 Sb., a má s výjimkou některých částí začít platit od 1. ledna roku 2002. Ministerstvo životního prostředí přislíbilo, že do začátku platnosti zákona budou vydány i všechny vyhlášky, pro které je v zákoně zmocnění a na nichž se intenzivně pracuje.
- Dk -
FOTO ARCHÍV