01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Schovejte je pod zem!

Schovejte je pod zem! PODTITULEK: Zajímavé kontejnery Současné sběrné a třídicí systémy se shodují v jednom bodu -používají nadzemní kontejnery. Systém MOLOK Deep Collection, který byl vyvinut ve Finsku, je zásadně odlišný. Využívá nižší teplotu spodních vrstev půdy (přibližně 10 řC). Nižší teplota...

Schovejte je pod zem!

PODTITULEK: Zajímavé kontejnery

Současné sběrné a třídicí systémy se shodují v jednom bodu -používají nadzemní kontejnery. Systém MOLOK Deep Collection, který byl vyvinut ve Finsku, je zásadně odlišný. Využívá nižší teplotu spodních vrstev půdy (přibližně 10 řC). Nižší teplota značně zpomaluje kvasné a hnilobné procesy, což zabraňuje zápachu kolem kontejnerů. V zimních měsících pak odpad nezamrzá.

Kontejnery MOLOK mají decentní design, jsou hygienické a čisté zůstává rovněž jejich okolí. Možnosti použití jsou široké -od parkovišť a odpočívadel na silnicích a dálnicích, přes rekreační zařízení, kempinky a parky až po obytné zóny, kde mohou být použity pro domovní tříděný i zbytkový odpad.

Jejich instalace je jednoduchá. Jáma pro cca 100 kilogramové vodu nepropustné pouzdro je hluboká 1,6 m a na jejím dně je 10 cm silná vrstva štěrku nebo písku. Instalace kontejneru trvá dvě až čtyři hodiy.

Princip

Při vyprazdňování kontejneru se sejme horní poklop a vnitřní zásobník s odpadem se pomocí jeřábu vyjme z šachty. Pytel se přemístí nad nákladní plochu svozového automobilu a trhnutím šňůry na jeho spodním konci se dole otevře. Odpad se tak vysype na nákladní plochu auta. Během transportu zůstává v obalu, je možné i jeho vyprázdnění bez obalu do uzavřeného nákladního prostoru auta. Zásobník se pak na spodním konci uzavře a opět spustí do jámy, nakonec se nasadí poklop kontejneru.

Kónické pouzdro odpadové jámy je vyrobeno z polyetylenu o síle 9-11 mm a je možné jeho ukotvení například v oblastech s vysokou spodní vodou nebo v oblastech s možnými záplavami. Horní díl je pokryt prkny z borového dřeva, eventuálně může být vyroben z recyklovaných výlisků. Kontejnery jsou opatřeny štítky pro různé druhy odpadu.

Vrchní díl je z umělé hmoty s uzavíratelným poklopem pro uživatele, který může mít průměr 15, 35 nebo 60 cm. Pro sběr papíru je opatřen zvláštním otvorem. Pro sběr zbytkového nebo tříděného odpadu a papíru se používá zásobník z polyesterové tkaniny, upevněný na hliníkovém kruhu a se čtyřmi úchyty pro manipulaci. Nosnost jednoho úchytu je 1000 kilogramů. Pro sběr skla popřípadě bioodpadu se používá zesílený zásobník z vinylu. Garantovaná nosnost zásobníku o objemu 1,3 m3 je 800 kg, pro 3,0 m3 1200 kg a pro 5 m3 1150 kg s bezpečnostním faktorem 8.

Kontejner se vyrábí v několika typech. Typ Mini-MOLOK s menšími rozměry je vhodný pro parky a odpočívadla na dálnicích a silnicích. Má objem 300 litrů a jeho poklop se zavírá automaticky.

Pro sběr mokrých bioodpadů je určen typ Bio-MOLOK o objemu 1,3 m3 a kapacitě 500 kg. Kompostovatelnost bioodpadu zlepšuje vysušování na principu kávového filtru již v kontejneru. Odpad v zimě nezamrzá a v létě jsou možné intervaly vyprazdňování až čtyři týdny. Kontejner je absolutně nepropustný. Odpad se shromažďuje v zesíleném zásobníku. Zásobník vody z bioodpadu ve spodní části kontejneru může být vypumpován nebo ho lze vyjmout.

U typu kontejneru Quick-MOLOK se vyjímá zásobník společně s horním poklopem. Tímto se vyprazdňování kontejneru zkrátí na zhruba 4 minuty.

Použití je možné pro sběr skla, bioodpadu, papíru a zbytkového odpadu bez plastového pytle.

Přednosti

Mezi přednosti systému patří úspora nákladů a zmenšení zatížení životního prostředí díky delším intervalům vyprazdňování. Dále pak menší nároky na plochu (při objemu kontejneru 1,3 m3 až 5,0 m3). Úspora místa dosahuje oproti dosavadním nadzemním systémům asi 75 %. S výškou otvoru pro vhazování 1,1 m je používání kontejnerů pohodlné i pro děti, starší občany a vozíčkáře.

Vyprazdňování zásobníků neprobíhá tím samým otvorem jako jejich naplňování, a proto zůstává otvor pro vhazování čistší. Sběrové místo není třeba díky designu zakrývat zástěnou z betonu nebo cihel či palisádou. Vyprazdňování zvládne jeden člověk s nákladním automobilem vybaveným manipulačním jeřábem. Vzhledem k hygieně systému je třeba kontejnery vyprazdňovat jen když jsou skutečně plné a když je to ekonomicky a ekologicky obhajitelné. Vyprazdňování kontejnerů z hygienických důvodů -obzvlášť v letních - měsících odpadá.

V obytných zónách stejně jako na venkově může jedno svozové vozidlo během jedné jízdy svézt odpad různých složek separovaného odpadu i zbytkového odpadu. Tím se provoz svozového vozidla může snížit až na 50 %. Díky kruhovému profilu a přirozené vlastní komprimaci je dosaženo až 1,5 až dvojnásobné hustoty odpadu oproti nadzemním kontejnerům. Kontejner lze rozložit na jednotlivé stavební složky -polyethylen, hliník, ocelový plech, polyesterovou tkaninu a dřevo a lze jej tak z 90 % recyklovat. Systém také dbá na bezpečnost práce svozových pracovníků, protože nedochází k fyzickému kontaktu s odpadem. Výhodou je rovněž bezhlučná manipulace s kontejnerem. Kontejnery umožňují také přestavbu z typu pro zbytkový odpad na typ pro separovaný odpad nebo mezi typy pro separovaný odpad, k čemuž je třeba pouze výměna informačního štítu a pytlového zásobníku.

- Vd -

foto archív

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down