Oddělený sběr, svoz a odstraňování nebezpečných složek komunálního odpadu je velmi důležitou součástí systému nakládání s odpady v obci, neboť se jedná o odpad, který může při nesprávné manipulaci a nevhodném způsobu sběru a svozu způsobit vážné škody na životním prostředí.
Podle zákona o odpadech mají obce a města povinnost zajistit na svém území sběrná místa, kde mají občané obce možnost odkládat nebezpečný odpad. V návaznosti na provedený sběr jsou povinny zajistit odvoz nebezpečných odpadů oprávněnou osobou. Nebezpečné složky komunálního odpadu, kterými je mnoho druhů chemikálií, oleje, barviva, baterie, akumulátory, zářivky, obaly znečištěné nebezpečnými látkami, vyřazená elektrozařízení z domácností a jiné, produkují občané trvale žijící na území obce, přechodně pobývající chataři či chalupáři, a mnohdy rovněž drobní živnostníci, kteří nenakládají se svými odpady v souladu se zákonem.
Při nedostatečné informovanosti nebo možnosti uložit odpad na místo určené obcí někteří z vyjmenovaných odpad odhodí do nejbližšího kontejneru, v nejhorším případě do lesa. Zájmem každého města je nejen dostát platné legislativě, ale zároveň umožnit občanům bez extrémní námahy chovat se společensky uvědoměle.
SBĚRNÉ DVORY
Pro mnohé obce se nabízí řešení, které je v zásadě dvojího druhu. Jedním z nich je zřízení stabilního sběrného místa, obvykle "sběrného dvora", kde má občan na základě své občanské registrace zdarma možnost dovést a předat vybrané nebezpečné odpady k jejich dalšímu odstranění. Zajištění možnosti shromažďovat nebezpečné odpady ve sběrných dvorech je z hlediska ochrany životního prostředí i maximální přístupnosti občanů téměř ideální.
Nicméně provoz takového místa a jeho zařízení upravuje poměrně přísně legislativa. Ke splnění podmínek provozu sběrného dvora obec potřebuje kromě platného stavebního povolení a kolaudačního rozhodnutí souhlas krajské hygienické stanice, souhlas s naklá-dáním s odpady, schválený provozní řád a jiná potřebná schválení. Dále musí spoustu nezbytných formalit typu evidence odpadů a zákonných hlášení vést v průběhu jeho provozu.
Zejména pro menší obce je splnění a zajištění všech zákonných a provozních podmínek sběrného místa vlastními silami velmi náročné. V četných případech, pokud se obec rozhodne sběrný dvůr zřídit, svěří odpovědnost za jeho provoz zkušené společnosti zajišťující služby v odpadovém hospodářství. Z pohledu účelnosti je pak jistým úskalím trvalých sběrných míst jejich časté situování na periferii města a s ním spojená velká docházková vzdálenost pro občany. V důsledku toho opět často končí nebezpečný odpad na nezajištěném místě. Čím dále musí občané nebezpečný odpad nosit, tím více ho bohužel končí v kanále či komunální směsi.
MOBILNÍ SVOZY
Druhou možnou formou zajištění sběru nebezpečného komunálního odpadu v obci je organizace mobilních sběrů a svozů, tj. sběr a svoz nebezpečných složek komunálního odpadu zastávkovým způsobem. Na základě potřeb obce je podle hustoty občanské zástavby, ve spolupráci se společností provádějící sběr a svoz odpadu, stanoven harmonogram zastávkových míst a jemu odpovídající časové termíny.
Informace jsou v dané obci s dostatečným předstihem oficiálně vyhlášeny zákonnou i mediální formou, tj. obecní vyhláškou, v místních novinách, rozhlase či na webových stranách obce. Občané často dostanou do schránek propagační letáčky informující o termínech sběru a typech sbíraných odpadů. Podpůrnou formou je také osvědčené oznámení informace ve školách.
Termíny sběru jsou ve většině případů stanoveny na sobotu, aby měli možnost dodat nebezpečný odpad nejen občané města či obce, ale rovněž přítomní místní chataři a chalupáři. Na smluvená místa jsou ve smluvený čas "odpadářskou" společností přistavena speciální svozová vozidla, která splňují veškeré technické normy pro přepravu nebezpečných odpadů, což umožňuje bezproblémovou manipulaci, třídění a následné bezpečné uložení odpadu ve vozidle. Občané, kteří se rozhodnou odpad donést, ho pouze předají zodpovědným pracovníkům společnosti.
Sebraný odpad se podle typů váží při příjezdu na vážnici společnosti za přítomnosti zástupce obce, který má možnost množství sebraného odpadu zkontrolovat a podepsat. Po provedení sběru a svozu odpadu předá odpadářská společnost obci kompletní evidenci o množství a typech odvezených odpadů. Výsledná cena pro obec za provedení sběru a svozu nebezpečných odpadů se skládá ze součtu položek za dopravu, manipulaci a samotné odstranění odpadu.
Cena odstranění se liší dle jednotlivých katalogových čísel odpadu, tj. typů nebezpečného odpadu, v návaznosti na jejich způsob odstranění. Souběžně nebo termínově v návaznosti na svoz nebezpečného odpadu je možné provést i svoz velkoobjemného odpadu z obcí, který mají občané během týdne a přes víkend možnost přinášet do přistavěných kontejnerů.
Uvedené způsoby sběru a svozu nebezpečného odpadu v obcích jsou konstatováním a nabízí se otázka, který z nich lépe pokryje potřebu a zájem občanů aktivně se podílet na ochraně životního prostředí. Sběrné dvory se v dnešní době stávají běžnou trvalou součástí služeb obce svým občanům. Mají obvykle pro občany příznivou otvírací dobu s maximálním zajištěním ochrany životního prostředí. Stále však pro mnoho zejména menších obcí náklady na jejich provoz převyšují možnosti rozpočtu obce, které potom pokrývají potřebu sběru výše uvedeným distančním způsobem. Ať již je zvoleno kterékoli řešení, jeho dostatečnost či nedostatečnost obvykle prozradí počet černých skládek na území obce a s nimi související výše vynaložených finančních prostředků obce na jejich odstranění.
Ing. Renáta Ježková,
manažer marketingu SITA CZ a.s.