Dalších 118 GPS jednotek se od letošního ledna montuje do vozidel Správ a údržeb silnic (SÚS) kraje Vysočina v Havlíčkově Brodě, Pelhřimově, Třebíči a Žďáru nad Sázavou. Satelitní polohový systém GPS, který dispečerům umožňuje on-line sledování vozidel, již loni v březnu začala v kraji pilotně...
Dalších 118 GPS jednotek se od letošního ledna montuje do vozidel Správ a údržeb silnic (SÚS) kraje Vysočina v Havlíčkově Brodě, Pelhřimově, Třebíči a Žďáru nad Sázavou. Satelitní polohový systém GPS, který dispečerům umožňuje on-line sledování vozidel, již loni v březnu začala v kraji pilotně zkoušet jihlavská SÚS, kde jednotky nainstalovali do 19 vozidel. K tomu rovněž využili krajskou dotaci ve výši 362 tisíc korun.
Zavádění systému GPS do strojového parku krajských silničářů vychází ze zásad zastupitelstva kraje pro poskytování dotací na zavedení této technologie, přičemž její rozšíření navazuje na smlouvy mezi jednotlivými SÚS kraje a Ředitelstvím silnic a dálnic. Po-dle smluv musí být už v příští zimní sezóně 2006/2007 na systém GPS napojeny všechny SÚS v kraji Vysočina.
Ředitel jihlavské SÚS Ing. Milan Plašil potvrzuje, že tato moderní technologie je pro silničáře cenným přínosem. Nicméně si stýská nad tím, že možnosti, které nabízí, zatím jihlavští řidiči a dispečeři nemohou stoprocentně využívat. Neplánovaně se totiž prodloužila dodací lhůta jednotek, ty dosud plně nefungují a neúměrně dlouho se řeší i záruční opravy. Přesto ředitel Plašil systému věří. "Vozidla, u nichž je GPS funkční, jsme schopni sledovat on-line, vést archív jednotlivých jízd a získané údaje využít například i pro fakturaci."
Nyní v zimě připomíná další z mnoha výhod. Totiž že díky GPS lze v rámci Integrovaného záchranného systému (IZS) například koordinovat nasazení sněhového pluhu s výjezdem sanitky, které silničáři mohou vyjet v ústrety a prohrnovat jí cestu. Předpokladem ovšem je, že jak vozidlo silničářů, tak sanitka jsou napojeny na systém GPS. Uvedený příklad je ovšem pouze jednou z mnoha dalších možností uplatnění technologie GPS v rámci Integrovaného záchranného systému.
Náměstek hejtmana kraje Vysočina pro oblast dopravy a lesního hospodářství Ing. Václav Kodet zdůrazňuje, že krajský úřad programově ovlivňuje zavádění této technologie jednotným poptávkovým řízením pro zbývající čtyři SÚS na svém území, centrálním provozováním softwaru a jeho propojením na ostatní složky IZS, stejně jako finanční dotací jednotlivým silničářským správám na nákup a montáž jednotek GPS.
Podle náměstka hejtmana všech 118 nyní průběžně instalovaných kompletů odpovídá požadavkům na rozsah získávaných dat, a to v těchto parametrech:
identifikace vozidla;
pozice vozidla;
stav vozidla (pohyb, stání);
stav sněhového pluhu (poloha pracovní nebo transportní);
stav sypače (vypnuto, zapnuto);
stav výstražných majáčků (vypnuto, zapnuto);
monitorování spotřeby pohonných hmot.
Moderní technologie přispěje k efektivnějšímu využití techniky zejména v zimním období a ke snížení nákladů, například ve spotřebě posypového materiálu a pohonných hmot.